RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss

Norske Stian Klo er fotografen hele verden legger merke til


FOTOGRAFEN: Stian Klo sine bilder av vill nordnorsk natur har funnet veien gjennom sosiale medier til millioner av mennesker verden over.
FOTOGRAFEN: Stian Klo sine bilder av vill nordnorsk natur har funnet veien gjennom sosiale medier til millioner av mennesker verden over. Foto: Tommy Brakstad/Stian Klo (Nettavisen)
Sist oppdatert:
Denne fotografen er sett av millioner og brukt av Apple og Lonely Planet.

- Jeg har vært heldig med timingen også, for det nordnorske og nordlys har blitt brennhett, og med teknologiutviklingen så går det an å gjøre ting som var utenkelig å gjøre for få år siden, sier 35 år gamle Stian Klo fra Harstad.

I 2013 tok han et bilde mens han var på fisketur med gutta. Et bilde som titalls millioner har sett, og som Apple nå bruker i sine produkter.

Fotografens bilder av rå, nordnorsk natur har blitt ble  har fått mye oppmerksomhet. Først plukket Apple opp hans bilde av stranda Høyvika ved Stave på Andøya i Vesterålen. Sandstranda omkranset av stupbratte fjell og lyssatt av midnattsol ble brukt under lanseringen av Macbook i 2013. Siden i lanseringene av Imac 5K Retina og Ipad pro nå i september.

I januar 2016 vil bildet hans av Hamnøya i Lofoten pryde forsiden av det britiske reisemagasinet Lonely Planet. Fotografen og hans makker Arild Heitmann har også fått to bilder inne i bladet, som publiserer en 12 siders reisereportasje fra Lofoten.

Var syk

Han har kommet en lang vei siden høsten 2012. Dengang var han sykemeldt og slet med klasehodepine (ekstern lenke).

- Jeg var sykemeldt og brukte mye medisiner. Jeg var inne i en negativ syklus som jeg måtte bryte, forteller Klo.

Før dette hadde han hatt en svært variert karriere. Han hadde blant annet skrevet musikk til tv-seriene CSI-Miami og Grays Anatomi, reist jorda rundt på dj-oppdrag, og vært salgssjef i F2 by Nordic Hotels.

- Jeg tvang meg selv til å gå fem minutters turer om dagen. Turene ble etterhvert lenger og fotograferingen noe mer enn dokumentasjon på hvor han hadde gått.

HAMANØYA: Bildet av Hamnøya i Lofoten pryder den kommende januar-utgaven av reisemagasinet Lonely Planet.

Livet ble lysere. Klo utdannet seg til vernepleier og begynte å jobbe som miljøterapeut i Harstad. Turene ble lenger og interessen for foto større. De neste årene hadde Klo alltid med seg kamera på tur. Bildene la han ut på ulike sosiale medier som Instagram, Facebook, Google+ og 500px. Hans instagram-konto alene har 112.000 følgere.

Bildet

- Jeg har alltid vært god med nettverking. Jeg er vant til å markedsføre og spre budskapet, sier Klo.

I juni/juli 2013 var han på fisketur med kamerater på Stave på Andøya i Vesterålen. Mens kameratene sleit med mygg og dårlig fiskelykke, tok han med kameraet og klatret opp i fjellet.

BILDET: Apples senior visepresident for internasjonale markeder, Phil Schiller, snakker om nye iPad Pro under et arrangement i San Francisco 9. september 2015. På skjermen ser du bildet til Stian Klo tatt under en fisketur på Andøya i 2013.

- Jeg visste at det var utsikt til en Høivyka-stranda der oppe, og jeg hadde lyst til å se den. Jeg måtte klatre et stykke opp i fjellet for å se skikkelig, forteller Klo.

Der oppe ventet han til sola la seg akkurat riktig, og kastet lys innover stranda og skyene som hvilte på fjelltoppene.

Bildet «eksploderte» på sosiale medier, og var sett av tusenvis på bare noen timer. I dag er bilde sett av mellom 75 og 80 millioner mennesker. Julen 2013 ble han kontaktet av Apple som spurte om å få bruke bilde.

Nordnorsk business

- Jeg fikk blod på tann. Den jula hadde Arild Heitmann utstilling. Litt småkjekt gikk jeg opp til ham, ga ham en pepperkake og en kaffe og sa at «jeg tror vi to skal ha business i lag».

Siden har de ikke sett seg tilbake.

- Jeg er ingenting uten han, og han er ingenting uten meg. Vi er som knoll og tott. Vi gjør alt sammen, sier Klo.

Begge foreviger Nord-Norge i pixler og sprer bildene til verden. Resten av tiden bruker de til å ta imot fotografer som vil oppleve magien i nordlys, midnattsol og rå nordnorsk natur.

I dag selger de fototurer i Nord-Norge gjennom Lofotentours.

LYS FREMTID: Stian Klo har flere jern i ilden. Fotografen har et talent for midnattssol og nordnorsk råskap, men også for kunsten å spre bilder til et stort publikum.


- 99,9 prosent er fra utlandet. Da er de med oss i en uke og lærer om den kultur, visjon og tradisjon vi har i Nord-Norge. Vi tar dem med til de rette plassene hvor lyset er bra, og lærer bort noen komposisjonstriks. Det er gutta på tur, der vi er ute i all slags vær. Vi har sittet på en strand i storm og stiv kuling med jervenduk og bål og ventet på nordlyset.

- Vi har veldig mange kunder fra Emiratene og USA. For dem er dette så eksotisk som det kan bli. De er vant til ørken og de får istapper og nordlys, sier Klo og legger til.

- De drar hjem som gode norgesambassadører og har fått forståelsen for at det finnes noe annet enn New York og Times Square, sier Klo og smiler fornøyd.

- En kunde fortalte meg at "We met as strangers, but left as friends" (vi møttes som fremmede, men sa farvel som venner). Det har brent seg inn i hodet mitt, sier han.

I bildekarusellen under kan du se flere bilder signert Stian Klo.

  •  

ANNONSE

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

Våre bloggere