RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss

Norske tog går i sneglefart

Foto: Øyvind Ludt (Mediehuset Nettavisen)
Sist oppdatert:
Jernbanen i Norge er raskere enn i Albania, men tregere enn i de fleste andre europeiske land, viser en undersøkelse fra Framtiden i våre hender (FIVH).

Miljøorganisasjonen har undersøkt togtrafikken i 27 europeiske land.

Uten togbytter gir den norske gjennomsnittsfarten en 20. plass på listen, med togbytter havner vi på 25. plass med Tyrkia og Albania etter oss, skriver Aftenposten.

Frankrike raskest
Norges jernbaner frakter passasjene mellom de fire største byene med en snittfart på 75 km/t, med togbytter senkes farten til 53 km/t.

Frankrike er raskest med en snittfart på 227 km/t, Italia kan by på 171 km/t.

- Vår undersøkelse viser at Norge har et ekstremt tregt togtilbud. Vi er verst i Vest-Europa og på bunnivå i Europa som helhet. Togrevolusjonen i vår verdensdel har ganske enkelt ikke kommet til Norge, sier Arild Hermstad, leder i FIVH.

Krever masterutdanninger
Jon Haugland, tillitsvalgt for de 230 Tekna-medlemmene i Jernbaneverket, mener økt satsing på utdanning er nøkkelen til å få bukt med problemet,

- I dag er det ingen jernbanefaglige utdanninger på masternivå i Norge. Behovet for opprustning av jernbanen er kjempestort. En slik opprustning og utvikling krever penger, planlegging og dyktige medarbeidere. Ansvaret for at vi får den kompetansen vi trenger, ligger dels hos sentrale myndigheter, men også hos Jernbaneverket selv. Det må lages masterutdanninger innen jernbanefag - raskt, sier Haugland.

Krever lynsatsning til 105 mrd
VG skriver mandag at NHO nå ønsker en jernbanesatsing med lyntog mellom de store byene på Østlandet – til 105 milliarder kroner.

NHO-sjef John G. Bernander foreslår overfor samferdselsministeren at det bygges dobbeltspor for lyntog i et jerntriangel:

# Fra Oslo til svenskegrensen.

# Fra Oslo til Skien.

# Fra Oslo til Lillehammer.

Ifølge rapporten, som er utarbeidet av Bjørn Sund i Advansia AS, på vegne av Næringslivets Hovedorganisasjon (NHO), kan utbyggingen være ferdig i 2025.

- Vi utfordrer landets politikere til en bred satsning, som gjør at transportutfordringene løses. Jeg tror det norske folk krever det, de fortjener det i hvert fall, etter så store togproblemer de siste årene, sier NHO-sjef John G. Bernander til VG.

Han sier de nye dobbeltsporene vil gi en dramatisk reduksjon i reisetid, avlastning av veinettet og kraftig reduksjon i miljøbelastningene.

(NTB/Nettavisen)

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere