Gå til sidens hovedinnhold

Norske TV-seere skal hjerneskannes

Oslo (NTB-Frode Kvam): Analyseinstituttet TNS Gallup har investert hundretusener av kroner på utstyr som skal registrere norske TV-seeres hjerneaktivitet. Målet er å finne ut hvordan forbrukerne reagerer på TV-reklame.

- Vi vil måle den rasjonelle og den ikke-rasjonelle delen av forbrukerne. Spørreundersøkelser er bra til å få fram rasjonelle svar, mens følelser og det irrasjonelle er vanskelig å måle. Derfor trenger vi denne typen utstyr, sier seniorrådgiver Anders Mamen i TNS Gallup til Dagens Næringsliv.

Utstyret som TNS Gallup har kjøpt inn, koster flere hundre tusen kroner og er av samme type EEG-utstyr som sykehus benytter for å teste om pasienter har epilepsi.

- Dette dreier seg kun om reklame. Folk må dessuten komme inn til oss, i et laboratorium, så vi kan ikke overvåke folk mens de sitter hjemme i stua. Det er dessuten helt frivillig å delta, sier Mamen.

Informasjonen som analyseinstituttet ønsker, skal være et supplement til vanlige spørreundersøkelser og såkalte fokusgrupper for å få et bedre bilde av hva forbrukerne egentlig mener om reklame for en rekke produkter. (©NTB)

Reklame

Her får du munnbind levert helt hjem