*Nettavisen* Nyheter.

Norske utesteder bryter loven hver dag

Foto: (Illustrasjonsfoto)

En mengde utesteder bryter både ånsdverkloven og lisensavtaler hver eneste dag.

13.04.12 19:26

Stadig flere bruker nemlig streamingtjenester som Spotify og Wimp for å skape stemning i sine lokaler.

Problemet er at dette er i strid med både lover og lisensavtaler.

- Bruker bare Spotify
- Dette har de ikke anledning til å gjøre, men det er helt klart ganske utbredt i hele Norge, sier Marte Thorsby til Nordlys.

Hun er direktør i Ifpi, som er foreningen for norsk platebransje.

Og en runde blant serveringsstedene i Tromsø bekrefter at bruk av streamingtjenester er utbredt.

- Vi bruker bare Spotify hos oss, sier John Harald Johnsen daglig leder på Solid til Nordlys.

- Dette gjelder såkalt bakgrunnsmusikk i kafeen. I tillegg bruker vi forhåndslagede lister for å få opp stemningen når vi ikke har dj-er hos oss på kveldene.

Johnsen sier at Solid betaler «betydelige avgifter» til både TONO og Gramo for retten til å spille av musikk i kafeen.

Men dette er ikke nok, ifølge både åndsverkloven og avtalen som inngås med Spotify. Kjøper man for eksempel et abonnement hos Spotify for 99 kroner måneden gjelder dette privat bruk – altså ikke til kommersiell bruk som i en kafé. Og uten avtale med Ifpi er det heller ikke lov å spille verken kopiert eller streamet musikk offentlig.

- Jeg kjenner ikke jussen i dette, men det du sier endrer ingenting for oss. Vi kommer fortsatt til å bruke Spotify i kafeen. Her er vi jo mange i samme båt, og dette må bransjeforeningen ta med juristene. Jeg synes dette er veldig interessant, og anser dette som advokatmat. Så får vi se hva de sier og ta affære deretter, sier Johnsen.

Ipod-bruk
Flere kilder Nordlys har vært i kontakt med har også opplevd å høre reklameversjonen av Spotify på uteplasser i Tromsø. Det betyr at serveringsstedet ikke engang har vært villig til å betale abonnementet på 99 kroner per måned.

På ett av utestedene i Tromsø står Spotify-skjermen godt synlig for publikum ved siden av baren slik at kundene kan komme med egne ønsker. Det finnes også eksempler på restaurantkjeder som kjøper inn en mengde iPod’er som de fyller med identisk musikk og tar i bruk på de forskjellige stedene sine.

- Vi bruker verken Spotify eller Wimp hos oss, sier direktør Nils H. Opsahl i Nordic Hotels, som også har flere kafeer i nordnorske byer.

- En periode kjørte vi riktignok musikk gjennom iTunes og iPod’er, men det lærte vi at vi ikke har lov til, så det har vi sluttet med.

Dj-bruk av Spotify
Stadig flere dj’er bruker også Spotify som verktøy på jobb. Også dette i strid med lover og avtaler.

- På Verdensteatret kafé er det under ti prosent av dj’ene som jobber med Spotify. Dette er det jo ikke alltid lett å kontrollere for oss, og den store majoriteten bruker altså vinylplater eller cd, sier daglig leder Erling Falch.

- Og på dagtid spiller vi bare vinylplater, som vi har en god samling av hos oss. Men jeg vet jo at andre kafeer bruker streamingtjenester på dagtid.

På Blårock spilles det, ifølge daglig leder Geir Tore Hansen Norbye, utelukkende fysiske plater.

- Vi har et stort arkiv med plater og kjøper stadig mer som vi spiller hos oss. Disse platene brukes også ofte av dj’ene som spiller hos oss. Når det gjelder dj’ene, så har vi en fast stab som spiller hos oss. Disse bruker ikke streamingtjenester. Det er riktignok mer og mer vanlig å se dj’er som har med seg laptop eller iPod, men det er fordi de har lagret kjøpt musikk der.

Les flere saker fra Nordlys

Nettavisen ønsker en åpen og levende debatt.

Her kan du enkelt bidra med din mening.