RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss

NRK dømt for produktplassering

Sist oppdatert:
NRK er ilagt 175.000 kroner i gebyr for produktplassering i en dokumentar om "Terje Håkonsen - katta fra Telemark". - NRK må gardere seg bedre mot eksternt innhold, mener Statens medieforvaltning.

Statens medieforvaltning kom i forrige uke fram til at NRK har brutt forbudet mot produktplassering. Det var i programmet "Terje Håkonsen – katta fra Telemark" som ble sendt i serien "Fakta på lørdag" at overtredelsen skjedde.

Gebyret ble fastsatt til kr 175.000, tilsvarende sponsorbeløpet fra Opplysningskontoret for frukt og grønt.

- Vi føler at dette er en klar overtredelse, sier Lars Winsvold, avdelingsdirektør i Statens medieforvaltning, til Propaganda.

- Vi sitter med en kopi av en avtale mellom sponsor og produsent i saken, den er ganske førende på innholdet i dokumentaren, mener han.

Dokumentaren ble produsert av en uavhengig produsent, som solgte senderettigheter til NRK. Produsenten inngikk en skriftlig avtale med sponsoren, hvor god eksponering av frukt skulle være motytelse. Opplysningskontoret for frukt og grønt har blant annet til oppgave å markedsføre frukt og grønnsaker på vegne av sine medlemsbedrifter, herunder flere store grossister. Medieforvaltningen fant at fokuseringen på frukt under intervjuet av Håkonsen på sitt kjøkken var påfallende sterk. Produsenten hadde ved salg til NRK sagt at eksponeringen ble gjort etter ønske fra Terje Håkonsen, som er kjent for sin sin sunne livsstil.

Produsenten opplyste at sponsoren ikke hadde fått påvirke innholdet. Sponsevtalens ordlyd var heller ikke kjent for NRK.

Medieforvaltningen reagerte med et gebyr, både fordi bruddet gjaldt integritetsregelen, som er viktig for medienes troverdighet, og fordi NRK tidligere er sanksjonert for brudd på liknende forhold, skriver forvaltningen i en pressemelding.

I 2001 sendte NRK "Magen i halsen - henda i været", en dokumentar blant annet om berg og dalbanen på Tusenfryd. Dokumentaren ble sponset av Tusenfryd selv med utbetaling av 450.000 kroner til et eksternt produksjonsselskap. Gebyret på 500.000 fra Medieforvaltningen ble ikke påklaget av NRK.

Tre år tidligere forelå det et liknende lovbrudd i programmet "Floyds Fjord Fiesta", med kokken Keith Floyd sentral i et matprogram på NRK. Det var sponset av Arcus, produkter fra Arcus ble også brukt i programmet. Denne saken ble påklaget av NRK til Kulturdepartementet som opprettholdt medieforvaltningens vedtak om et gebyr på 150.000 kroner.

Begge TV-programmene ble laget av uavhengige produsenter som hadde visningsavtale med NRK.

- Vårt generelle inntrykk er at NRK har en ryddig linje med hensyn til redaksjonell integritet, det er enkelt-tilfeller vi har grepet fatt i, sier Winsvold.

- De tre bruddene har vært hvor eksterne produsenter er involvert. NRK har en undersøkelsesplikt for å gardere seg mot den slags, og den har de ikke fulgt godt nok opp. Men vanligvis er ikke NRK så veldig lemfeldige, sier Winsvold som opplyser at statskanalen gjøre den bevisst vurdering i dette ferskeste tilfellet.

- De snakket med produsenten og handlet i god tro, men valgte altså feil, sier han.

"Selv om det er produsenten som primært står for bruddet, framholder medieforvaltningen at den tydelige fokusen på frukt, som markedsføres av sponsor, er nok til at det utad reises tvil om den redaksjonelle integritet for dokumentarprogrammet er i behold. Medieforvaltningen mener at NRK burde ha sett dette.", skriver forvaltningen i meldingen.

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere