RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss

NRK driver med doping

Foto: Stian Lysberg Solum (SCANPIX)
Sist oppdatert:
NRK er dopet med milliarder i statsstøtte, men får likevel konkurrere om annonsekroner.

Er du en av dem som irriterer deg over reklame på NRK?

I så fall er du ikke alene. Stadig flere irriterer seg over kommersielle budskap og annonser på alle NRKs flater - til tross for at statskringkasteren mottar fire milliarder kroner i statlig støtte fra skattebetalerne.

Også konkurrentene irriterer seg over at NRK får delta i konkurransen bloddopet av statsmilliarder.

Snikreklamen og sponsorplakatene har sneket seg inn på fjernsyn over mange år, og nå bygger statsfinansierte NRK seg også opp som annonsekanal på nett.

Konkurrentene reagerer på at NRK.no får kostnadene sine dekket av staten, mens nettstedet likevel får selge annonser ikonkurrans med andre aktører som må dekke kostnadene sine selv

- VG Nett lever i ville vesten. Vi har inntekter fra annonser og så kommer NRK og konkurrerer med oss på dette markedet. Det er prinsipielt feil for dette er en statlig subsidiert konkurrent, sier VG Nett-redaktør Espen Egil Hansen, og viser til at NRK.no kan lene seg på lisensinntektene i tillegg til annonsekronene nettstedet får inn, skriver Journalisten.

Ingen vet hvor mange penger NRK tjener på nettannonsering, for statskanalen holder tallene hemmelig.

Uansett antall millioner må Nettavisen, VG og Dagbladet konkurrere med en statsstøttet aktør som får journalistlønninger og tekniske kostnader dekket av skattebetalerne - og som samtidig får lov til å ha et sugerør i annonsemarkedet.

Dette vil Høyres mediepolitiske talsmann Olemic Thommesen ha en slutt på, og også i EU har man slått hardt ned på statssubsidiert konkurransevridning.

Nettavisen og TV 2 klagde midt på 90-tallet NRK inn for EØS-domstolen og fikk noe medhold. Men likevel får NRK.no lov til å selge reklame. Det hører også med til historien at NRK.no har blitt store fordi de har fått lage værsidene yr.no basert på værdata og samarbeid med statsfinansierte Metereologisk Institutt.

I Nettavisen ønsker vi velkommen en statsfinansiert nettside. Vi tror det norske internettet har godt av en aktør som kan tenke som en offentlig allmennkringkaster - altså å lage innholdet utelukkende ut fra hensyn til folkeopplysning.

Derimot er vi skeptisk til en privat-offentlig bastard. Poenget med konkurranse må være like vilkår, ikke statsdoping. Det burde være enkelt å forby annonser på NRK.no når brukerne allerede har betalt regningen med kringkastingsavgiften.

Symptomatisk nok er det en annen stor sak under oppseiling som viser en typisk prinsippløs kobling mellom private aktører og staten på kulturområdet, og det gjelder Store Norske Leksikon.

Kunnskapsforlaget, som eies av børsnoterte Gyldendal og Aschehoug, vil ha 15 millioner i statsstøtte for å oppdatere leksikonet, og har fått støtte fra mange kulturpersonligheter.

Det uprinsippielle er fremgangsmåten. Selv er jeg tilhenger av at Norge bør ha en autoritativ kunnskapsdatabase, og at tjenester som Wikipedia ikke er gode og fullstendige nok til å være et fullgodt alternativ. Hvis leksikon ikke lar seg drive lønnsomt kommersielt, må en slik oppgave finansieres av det offentlige. Men det betyr ikke at man bør gi oppdraget til Kunnskapsforlaget.

Løsningen burde være like enkel som innen luftfart. Mange flyruter i Nord-Norge er ulønnsomme. De legges ut på anbud og statsstøtten gis til den aktøren som kan gjøre jobben billigst og godt nok.

Slik bør det gjøres med leksikon også, og det er ingen selvfølge at Kunnskapsforlaget skal få jobben.

Statsminister Jens Stoltenberg har flere ganger sagt at markedet er en god tjener, men en dårlig herre.

Det er riktig, men det fordrer at man lar markedet virke uten doping.

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere