NRK dropper nettreklame

Foto: Falch, Knut (SCANPIX)

NRK dropper reklame på nett fordi de har statsstøtte. Det er et viktig skritt mot rettferdig konkurranse mellom nyhetsredaksjonene.

25.03.10 10:24

Det er mange år siden jeg som sjef for TV 2 Interaktiv AS klagde NRK inn for EØS-domstolen fordi vi mente at NRK opptrådte unfair i konkurransen om annonsekronene på tekst-TV og internett. Unfair fordi de redaksjonelle kostnadene og distribusjonen allerede var dekket av skattebetalerne. Dermed kunne NRK gjøre spekkhogg i annonsemarkedet med urettferdige konkurransefordeler.

Nå har NRK valgt å bøye av for kritikken. Styret i NRK pålegger kringkastingssjef Hans-Tore Bjerkaas å avvikle nettannonsering etter 2010. Det er en prinsipielt riktig beslutning som bør få applaus. Ved neste korsvei vil sikkert de utallige sponsorplakatene på den «reklamefrie» statskanalen komme under kritikk.

Men underlig nok ser ikke mange av de som i dag applauderer NRK at den urimelige mediestøtten virker like urettferdig. Aviser som Finansavisen, Dagens Næringsliv og VG får tilsammen hvert år hundrevis av millioner kroner i indirekte statsstøtte gjennom fritak på å betale moms.

Andre papiraviser, som Dagsavisen, Klassekampen og Morgenbladet, får titalls millioner kroner i statsstøtte - penger som er øremerket for papiraviser.

Ikke nok med at det er en urimelig støtte til den mest miljøfiendtlige distribusjonsformen - i tillegg gir det de samme vridningene som NRK nå ser er galt: De statsstøttede aktørene slipper lettere unna omstillinger og rasjonalisering fordi de er solid støttet med millioner av kroner fra staten.

Et eksempel er massiv egenreklame i de momsfrie papiravisene.

Noen få har skilt ut alle kostnader i egne selskaper, men selv de drar gratis nytte av promotering og bruk av merkenavn. De eneste rene unntakene er de rene nettaktørene som ikke får fem øre i statlig støtte - og som til overmål må betale moms for hver eneste tjeneste vi lanserer og tar betalt for på internett.

For å ta et eksempel: Dersom Nettavisen lanserer en brukerbetalt versjon på iPad, tar staten 25 prosent merverdiavgift. Nøyaktig samme produkt trykket og distribuert på papir slipper avgiften. Forstå det den som kan!

De mest lønnsomme aktørene liker å diskutere den direkte pressestøtten. Langt mindre villige er de til å diskutere momsfritaket. Selv i gode tider bidrar nemlig den indirekte statsstøtten til at aviser Dagens Næringsliv og Finansavisen blir så lønnsomme.

For ikke å bli misforstått: Dette er ikke en ytring mot støtteordninger for norsk journalistikk. Tvert imot. Det kan være mange gode grunner for å bruke fem milliarder kroner i året på NRK-lisens, direkte pressestøtte og momsfritak. Men over tid vil det være umulig å forsvare at all statsstøtte kun skal gå til mediene som leserne forlater. I praksis blir statens milliarder da et hinder for nødvendig omstilling.

Det nye statlige Mediestøtteutvalget kan umulig anbefale at vi også for fremtiden skal lukke øynene for at både journalistikken og leserne glir fra papir til internett. Dersom man virkelig vil ha journalistisk kvalitet for støttekronene, må en del av midlene øremerkes til redaksjoner som kun distribuerer digitalt. Alternativt - og enda bedre: Sørge for at støtten går til redaksjoner og journalistikk, og ikke til papirtrykking og distribusjon.

Å insistere på noe annet er som å kreve alltid å få løpe innersvingen på en 10.000 meter!

Nettavisen ønsker en åpen og levende debatt.

Her kan du enkelt bidra med din mening.

Mer om emnet: NRK

Mest lest på Nyheter

Annonsebilag