RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss

NRK vil knuse Donald & Co

Sist oppdatert:
Til tross for avvikling av det nordiske selskapet Nordmagi, vil John G. Bernander slåss for å beholde barna på NRK. Han ser for seg flere timers sendinger daglig, spesielt i den digitale TV-fremtiden.

Barne-TV på NRK er en institusjon som har vært tilgjengelig for barn i alle år. Klokken 18.00 benker barn over hele landet seg foran TV-apparatene for å få med seg halvtimen med (for det meste) norskproduserte sendinger.

Den siste tiden har det imidlertid skjedd en umerkelig endring i sendeskjemaet på NRK1. Barne-TV er blitt ti minutter lengre og har skjøvet på resten av sendeskjemaet.

Men kringkastingssjef John G. Bernander er ikke fornøyd med det. Han vil ha mer, mye mer for barna. Ikke minst fordi han ser at de utenlandske konkurrentene suger til seg norske unger.

- Vi ønsker å utvide sendetilbudet for barn og ungdom. Vi har en meget sterk oppslutning i de yngste aldersgruppene og ser at de har preferanse for NRK. Imidlertid er det et problem at vi har begrenset sendetid. Dermed taper NRK og de norskpubliserte programmene mot Disney, Fox Kids og Cartoon Network, mener NRK-sjefen.

Likevel er NRKs stilling blant barn suveren i den perioden hvor de faktisk sender TV for de yngste.

Ifølge TV-tall fra TNS Gallup holder NRK en enorm sterk stilling i periodene med barneprogram. Selskapet har økt markedsandelen noe de siste årene, med 46 prosent av all TV-seing på NRK1 blant 3-11 åringene i første halvår. I første halvår i fjor var andelen 42,9 prosent.

Og under barne-TV fra klokken 18.00 til 18.30 (som nå altså er blitt utvidet til 18.40), er det 89,9 prosent av alle norske TV-seere som benker seg foran statskanalen i den tidsbolken. I fjor var andelen 88,1 prosent.

De utenlandske kanalenes oppslutning er fortsatt langt under tosiffret.

Den største utfordreren i det norske markedet er Fox Kids som sender hele dagen fram til NRKs barne-TV klokken 18.00. TNS Gallup opplyser til Propaganda at andelen til Fox Kids i første halvår har økt fra 4,7 prosent til 6,1 prosent i målgruppen 3-11 år. Hos Cartoon Network er endringen nesten umerkelig, fra 3,2 prosent i 2002 til 3,3 prosent i år. Disney Channel er såpass fersk i Norge at Gallup ikke har markedstall for denne tredje aktøren.

Det kan dermed se ut som om den utenlandske TV-invasjonen ikke har rokket ved NRKs sterke posisjon...ennå.

I stedet går Bernander & Co til motangrep på morgen og etermiddagen med norske barneprogram. Statskanalen er allerede i gang med "Sommermorgen" som i år sendes fra 21. juni fram til 17. august mellom klokken 08.30 og 10.30. Det et daglig morgenkonsept for barn som også ble sendt i fjor.

I gjennomsnitt er det 47.000 barn mellom 3 og 11 år som ser på, det vil si ni prosent av alle barna i denne aldersgruppen. Men viktigere for NRK er at kanalen kaprer 55 prosent markedsandel hver morgen blant de aller yngste. I tillegg er det 42.000 unge over 12 år som ser på NRK om morgenen.

På denne måten hindrer NRK de utenlandske kanalene i å monopolisere morgenene og etablere faste seermønstre.

Et annet av mottrekkene som NRK har hatt på beddingen, har vært å lage et felles nordisk barne-TV-selskap sammen med de tre andre allmennkringkasterne, YLE, Sveriges Radio og Danmarks radio.

Sammen ble det planlagt et produksjonsselskap for barneprogrammer, Nordmagi A/S. Innenfor rammene av dette samarbeidet skulle det undersøkes hva som måtte til for å realisere en felles barne-TV-kanal.

Nordmagi skulle først og fremst sørge for egenproduksjon, men også stå for innkjøp av barneprogrammer.

- Det ble ikke nok produksjon, selskapet er i dag under avvikling. Det innebærer imidlertid ikke mindre commitment fra vår side på barneområdet, understreker Bernander.

Han mener at barneprogrammer er det første området på TV hvor man ser utslaget av en skikkelig globalisering; det er derfor viktig for norske TV-kanaler å stå imot, ifølge NRk-sjefen.

- Det eneste området hvor vi i dag virkelig har en globalisert TV-verden, er i forhold til de yngste seerne. Den debatt som nå pågår om mediekonsentrasjon i Norge og dokumenteringen av økt oppslutning rundt globalisert amerikansk kultur, gjør argumentet for en norsk, ikke-kommersiell allmennkringkaster enda sterkere - hvis man da er interessert i opprette et lokalt forsvarsverk mot denne utviklingen, sier han og ser for seg å starte ganske umiddelbart med satsingen.

Drømmen til kringkastingssjefen er å kunne slå kraftig fra seg i den digitale hverdagen, hvor NRK sitter i førersetet sammen med en annen norsk aktør, TV 2, i det bakkebaserte TV-nettet.

Den utvidede digitale distribusjonskapasiteten skal blant annet føre til at han vil kunne benytte både NRK1 og 2 til å sende barne-TV-programmer oftere over hele landet. I tillegg skal egenproduksjonen trappes opp. Et barne-TV blad er lansert for å skape gjenkjennelse i flere mediekanaler.

- Vi ønsker å begynne arbeidet allerede nå med en kvalitetsmessig og tung dramaproduksjon. Det er en lang horisont med manusinhenting, planlegging og produksjon som vil ta godt over ett år før vi er ferdig, sier Bernander som også vil trenge økonomiske midler til rettighetsklarering av arkivstoff som skal resirkuleres.

- Vi ønsker å utnytte sendeflaten på NRK2 og snakker om å utvide innen en fornuftig tidshorisont med sendinger morgen og ettermiddag. I en digital form ser vi for oss en form for utspillingskarusell som kan bidra til flere timers sendinger daglig, forteller han.

Men for å kunne starte den økte satsingen, trengs det penger. Satsing på de yngste er ett av tre hovedargumenter som NRKs styre kommer med overfor regjeringen når de ber om et tillegg i lisensen på 110 kroner, eller seks prosent, neste år.

I tillegg til økt satsing på barne-TV, argumenterer Bernander med, som Einar Førde før ham, at han trenger økte lisensmidler for å kunne digitalisere arkivene. Dessuten vil han ha mer penger for å møte dobbeldistribusjonen av analoge og digitale TV-signaler i forbindelse med utbyggingen av det digitale bakkenettet.

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere