RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss

NTF samarbeider med Microsoft

Norsk Toppfotball har inngått en treårig samarbeidsavtale med Microsoft som blir en avgjørende støttespiller for NTFs utvikling av nye digitale tjenester.

Hovedelementene i avtalen omhandler dedikert støtte fra Microsoft til NTFs langsiktige satsing på videre profesjonalisering av norsk fotball og nye digitale tjenester for norske fotballsupportere.

- Spennende partner

- Vi er veldig glade for at Microsoft ser de spennende utviklingsmulighetene i en avtale med Norsk Toppfotball. De har samarbeidet med flere store europeiske klubber, og denne avtalen vil sikre til at de norske klubbene og NTF blir ledene i arbeidet med å utvikle og ta i bruk nye tjenester på digitale plattformer, sier Kjetil Siem, direktør i Norsk Toppfotball.

Ytterligere profesjonalisering

I løpet av få år har fotballen gått fra å være dugnadsorientert til å bli en betydelig industri.

En sentral del av samarbeidsavtalen mellom NTF og Microsoft er å benytte informasjonsteknologi til ytterligere profesjonalisering av norsk fotball.

Microsoft satser betydelig på utvikling av forretningsløsninger og har flere virksomhetsstyrings-(ERP) og kunderelasjonsløsninger (CRM) i sin portefølje.

CRM løsning

Konkret vil Microsoft levere et CRM-prosjekt for Tippeligaen og Adeccoligaen samt Norsk Toppfotball og Norges Fotballforbund. Prosjektet bygger på Microsoft Dynamics CRM som løsning, og NTF har valgt Microsoft-partnerne Green 4 og Masterminds som systemleverandører.

Flere av toppklubbene har nylig bygget eller planlegger bygging av ny stadion. Det gir helt nye muligheter for å integrere teknologi i driften.

Målet med prosjektet er å lage en skreddersydd salgs- og markedsløsning som kan styrke klubbenes muligheter til å drive god kommersiell virksomhet - enten det gjelder behovet for økt billettsalg, tettere dialog med klubbmedlemmer og fans, eller ønsket om å inngå større og flere bedriftsavtaler.

Nye digitale tjenester

Microsoft og partnere har flere plattformer og nettverksteknologier som kan gjøre det mulig for NTF og klubbene å tilby en rekke nye digitale tjenester til fotballinteresserte.

Fotballinnhold kan for eksempel gjøres tilgjengelig på mobiltelefoner, spillkonsoller, PC og hjemme PC-løsninger, eksempelvis basert på Microsofts web- og publiseringsteknologi, Windows Vista, Media Center, Windows Live Messenger og Xbox 360.

Fellesnevnerenblir enklere tilgjengelighet samt rikere innhold og opplevelser for fotballinteresserte. Tjenestene vil være knyttet til klubbene. De konkrete tjenestene vil bli offentliggjort etterhvert som de blir tilgjengelige.

- Krevende

- Microsoft ser dette som en enestående mulighet til å bidra med hele bredden av vår teknologi på et så sentralt område. Samtidig er dette krevende nybrottsarbeid. De høye ambisjonene stiller store krav både til oss, NTF, klubbene og våre partnere. Vi gleder oss til denne utfordringen, sier adm. direktør Knut Morten Aasrud i Microsoft Norge.

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

Våre bloggere