Fredag meldte Nettavisen at det var null passkø utenfor politihuset på Grønland, da vi besøkte stedet litt før klokken 13 samme dag. På spørsmål om hvor køen hadde blitt av, svarte seksjonsleder for forvaltning ved Oslo politidistrikt, Elisabeth Lund, den gang at det kunne være «mange årsaker til at køen på et gitt tidspunkt er enten lang eller kort, det er et situasjonsbilde som er dynamisk fra dag til dag» og at «vi er så klart glade for at det ikke er så lange ventetider akkurat nå som det var tidligere i uka».

Les også: Her er det null passkø (!)

Gjennom helgen har flere Nettavisen-lesere reagert på denne forklaringen. En av dem er Frode Tangen, som besøkte politihuset klokken 11:45 fredag. Heller ikke da var det kø utenfor.

– Så jeg gikk inn, glad og fornøyd, sier Tangen til Nettavisen.

Men i motsetning til den oppmøtte journalisten forsøkte Tangen å trekke kølapp for å hente pass. Det gikk ikke, til tross for at politiet på sine sider opplyser om at det er mulig å hente pass helt frem til klokken 14:00 mandag-fredag.

– Det hang en liten lapp under der som sa at utlevering av pass var stengt. Jeg spurte en vakt, og han forklarte at det hadde vært flere hundre meter lang kø på morgenen, så de var nødt for å stenge. Han anbefalte å være på plass klokken 08:00, sier Tangen, som følgelig ikke fikk hentet det nye passet sitt fredag.

Han reagerer på dårlig informasjon fra politiets side, og at han måtte lete etter en Securitas-vakt på politihuset for å få svar på hvorfor utleveringen av pass var stengt.

– Det blir veldig amatørmessig, sier Tangen til Nettavisen.

Flere andre Nettavisen-tipsere forteller også at de fredag møtte en stengt kølapp-automat allerede klokken 10:30, med beskjed om å være på plass allerede klokken 08:00 en annen dag for å ha noen som helst sjanse til å hente pass eller ID-kort – altså seks timer før skrankene stenger.

Politiet: – Meget beklagelig

Mandag har Nettavisen igjen vært i kontakt med seksjonsleder Lund i Oslo-politiet. Hun bekrefter at de måtte stenge køen allerede klokken 10:30 fredag.

– I de siste ukene har vi av kapasitetshensyn måttet stenge muligheten for å trekke kølapp de fleste dager på grunn av meget stor pågang. Det betyr at ca 250 – 300 personer har trukket kølapp umiddelbart etter at vi har åpnet. Dette er meget beklagelig, og vi arbeider med å utvide åpningstidene for henting uten at det går mye utover ventetiden til de som har bestilt time for å søke om pass/nasjonalt ID-kort, skriver Lund til i en e-post til Nettavisen.

– Hvorfor sa dere fredag at dere var glade for at det da var kortere ventetider enn tidligere i uken, når det fredag ikke var mulig å trekke kølapp etter klokken 10.30?

– På det tidspunktet jeg uttalte meg om dette på fredag var ventetiden 2 timer for henting av reisedokumenter. Jeg var ikke klar over da, at det ikke lengre var mulighet for å trekke kølapp. Jeg beklager dette, svarer Lund.

Saken fortsetter under avstemningen.

Les også: Nå har DNB begynt å sperre kontoer: –⁠ Vi skjønner at det kan være frustrerende

Hun forteller samtidig at selv om det på nettsidene står at det ikke er mulig å hente pass etter klokken 14, så får alle som rekker å trekke kølapp om morgenen pass eller ID-kort utdelt samme dag:

– Vi har levert dokumenter utover ettermiddagen/kvelden til de som har trukket kølapp. Er det 250 som har trukket kølapp, så har vi betjent alle disse utover kl 14:00. Fredag den 20. mai leverte vi eksempelvis ut dokumenter frem til ca kl 20:00, sier Lund.

Har du tips om saken? Kontakt journalisten ved å sende en e-post her.

Posten eller tvungen henting?

politiets nettsider står det at søkere kan velge mellom å få pass eller ID-kort sendt i posten eller å hente det på passkontoret. VG pratet i forrige uke med personer i køen utenfor politihuset som fortalte at de enten hadde blitt rådet til, eller bedt om, å hente pass eller ID-kort ved personlig oppmøte hos politiet. Lund avviser overfor Nettavisen at søkere blir tvunget til å hente dokumentene på politihuset.

– Vi tar imot ca 800 søknader (inkludert Sandvika) hver eneste dag. Det er kun et lite antall som hentes, primært de som har en reise som er såpass nært i tid at det er en mulighet for at de rekker å få dokumentet før de skal ut å reise. Det kan også være andre årsaker til at søkeren ønsker å hente det hos oss. Vi tvinger ingen å hente reisedokumentet hos oss, men vi gjør det vi kan for å bidra til at søkeren får det før vedkommende skal reise, skriver Lund.

Les også: Haaland satt ut av Zlatan-ryktene: –⁠ Det er helt sinnssykt!

Lang leveringstid fra passleverandør, samt postgang, gjør det til en risikabel sport for flere reisende i sommer å vente på å få passet i posten. Derfor er henting det beste alternativet for mange, ifølge politiet:

– Dette gjør vi for å sikre flest mulig å få reisedokumentet. Normalt sendes dokumentene i posten, men da kommer postgang i tillegg til de enhver tid oppgitte leveringstidene. Det betyr at mange flere får dokumentet i tide, enn hvis vi hadde sendt det med postgang. Leveringstiden er per nå 7 uker for pass, og 4 uker for nasjonalt ID-kort. Leveringstidene forventes å øke fremover, sier Lund, og legger til at oppdateringer legges ut på politiets hjemmesider.

Lover kortere køer i nær fremtid

Da Frode Tangen tidligere i år søkte om pass gjorde han dette på Ski politistasjon.

– Og der sa de at det beste for meg var å hente det på Grønland, fordi alle passene kommer dit først. De mente at jeg da kom til å få passet mitt noen uker før. Det hadde jo vært mye enklere å bare fått det i posten, sier Tangen med en liten oppgitt latter.

Lund lover kortere passkøer i nær fremtid:

– Den siste tiden har vi mottatt over 300 pass daglig som skal hentes. Halvparten kommer som følge av søknader med prioritert eller ekspresslevering fra andre politidistrikter. Det betyr at det er søkere som har behov for reisedokumenter til en reise som er såpass nært i tid at det ikke er sannsynlig at de ville komme frem med posten før reisen skal skje. Dersom ikke reisedokumentet kom frem i posten var alternativet å søke nødpass. Nødpass gjelder kun for en enkelt reise, ikke alle land tar nødpass og det tar lengre tid for søkeren og for oss å skrive ut et nødpass. Det er derfor ikke en ønsket løsning verken for søkeren eller for oss. Som det fremkommer på politiet.no har Politidirektoratet utarbeidet retningslinjer og begrensninger for i hvilke situasjoner vi kan innvilge prioritert-, ekspresslevering og nødpass. Disse gjelder fra i dag. Retningslinjene innebærer i praksis at hentekøen og køen for nødpass gradvis fremover i tid vil bli mindre da det vil være færre som kvalifiserer til prioritert, ekspress og nødpass, skriver hun til Nettavisen.

Flere Nettavisen-lesere har reagert på at åpningstidene for passhenting er fra 08-14, siden dette gjør situasjonen vanskelig for folk som jobber vanlig kontortid.

– Hva med folk som jobber 08-16? Når skal de hente passet, når det er mange timer med kø, og man må stille allerede klokken 08 for å ha en god sjanse? Hva er deres beste tips til dem?

Siden det nå er gitt begrensninger og strengere kriterier for hvem som kan få prioritert- og ekspresslevering, samt nødpass vil antallet som skal hente reisedokumenter hos oss bli gradvis færre framover. Som nevnt arbeider vi også med å utvide åpningstidene for å hente pass ved passkontoret på Grønland, skriver Lund.

– Flertallet av våre skrankeplasser er i utgangspunktet fullbooket fremover i tid for de som har bestilt time hos oss. Dersom vi skal sette av flere skranker for henting går det i praksis utover ventetiden på de som har en timeavtale innenfor vår åpningstid. Vi må derfor komme tilbake til det helt konkret – hvordan vi skal legge til rette på en best mulig måte for de som har bestilt time og for de som skal hente, avslutter seksjonslederen.