*Nettavisen* Nyheter.

Null skatt - full ære

Foto: Falch, Knut (SCANPIX)

Norske redere flagger hjem skipene - ikke sine private formuer eller skatt.

12.02.10 10:20

Med Kypros-milliardær John Fredriksen i spissen står norske rederer i skatteeksil i kø for å flagge hjem skipene til Norge.

Pressedekningen og takksigelsene fra statssekretær Rikke Lind og den rødgrønne regjeringen får oss til å tro at det betyr noe.

Men slik er det selvsagt ikke. Norsk flagg på skipet gir ikke fem øre i økte skatteinntekter til Norge. Utenlandsrederne beholder formue og inntekter langt utenfor den norske futens klør, og det er bare de mest overtroiske som tror at norsk flagg på noen av skipene har noe som helst å si for norske arbeidsplasser eller norsk leverandørindustri.

Liberia og Bermuda er som kjent store flaggnasjoner. Noen som har hørt om livskraftige martime klynger eller en blomstrende leverandørindustri i Monrovia?

Svaret er nei.

Rederne flytter inntekter og verdier der de har lavest skatt. Det betyr ikke at den maritime næringen er verdiløs for Norge, tvert imot. Men Oslo som skipsfartsby hører mer sammen med tilgang til kompetente shippingfolk og risikovillig kapital enn hvilket flagg John Fredriksens tankere har bak på baugen.

Hvor skipene er registrert har null å si. Det som betyr noe er miljø som er bygget opp på langsiktige trygge økonomiske rammebetingelser og tradisjoner.

Noen av rederne er ærlig nok til å innrømme dette, som skipsreder Herbjørn Hansson som nå flagger hjem tre av 18 oljetankere i Nordic American Tankers.

- Dette er for oss et uviktig spørsmål. Noe mer er det ikke å si om saken, sier rederiets driftsdirektør Frithjof Bettum til Dagens Næringsliv.

Den vurderingen støttes av NHH-professor Victor Normann: - Flagget i seg selv er ikke viktig, sier han til Aftenposten.

Klikk på bildet for å forstørre.

Foto: LEIF R JANSSON (SCANPIX)

Samme syn har leder Jaqueline Smith i Sjømannsforbundet, som ikke ser noen grunn til å applaudere omflaggingen: – For de norske sjøfolkene i Norsk Sjømannsforbund blir det ikke flere arbeidsplasser når disse skipene flagger inn i NIS, sier hun .

Flere redere som har tatt samme uviktige beslutning om å bruke norsk flagg er John Fredriksen, som flagger hjem fire skip, og Kristian Siem, som flagger 24 offshoreship inn til Norsk Internationalt Skipsregister.

Ingen av dem ville drømme om å flytte hjem til det norske skatteregimet.

«Vår ære og vår makt har hvite seil oss bragt», skrev Bjørnstjerne Bjørnson.

Den æren har de norske eksilrederne nå fått gratis av pressen og Det norske Arbeiderpartiet.

Nettavisen ønsker en åpen og levende debatt.

Her kan du enkelt bidra med din mening.