*Nettavisen* Nyheter.

Ny Gallup-veteran hedret

Kort tid etter at en annen analyseveteran fra Gallup fikk tildelt hederprisen på Mediaforums årlige høstkonferanse, var det en eldre kollegas tur på Markedsanalysens dag.

20.06.08 11:02

På "Markedsanalysens Dag" i forrige uke ble prisen "Årets Markedsanalytiker" tildelt TNS Gallups Are Kværk. Prisen ble delt ut i regi av Norsk Markedsanalyse Forening.

Det er ikke lenge siden at en annen veteran innen TVNS Gallup, Knut-Arne Futsæter, kunne motta Mediaforums hederpris på årets Høstkonferanse på Island. Denne hederprisen mottok Are Kværk allerede i 1987.

Prisen for "Årets Markedsanalytiker" gis til årlig til "en person innen institutt/konsulentvirksomhet, til brukere av analyse eller utdanningsinstitusjoner". Det kreves at vedkommende må ha stått sentralt i bransjen over tid og også ha fremmet bruken av markedsanalyse og bidratt til å utvikle analysen som fag, skriver TNS Gallup i en pressemelding.

Juryen begrunner utdelingen med at Kværk gjennom mange år har vært en pådriver for utvikling og innovasjon når det gjelder anvendelse av analyseverktøy og kvantitative metoder, særlig for medieundersøkelser i tillegg til reklame- og kommunikasjonsformål.

"Han har i sin posisjon som leder av medieavdelingen i TNS Gallup hatt ansvaret for utviklingen og spredningen av data fra de store radio/TV-undersøkelsene og fra omfattende avisundersøkelser, og har evnet å spre kunnskap om dette også til større deler av befolkningen , og ikke bare til bransjen selv. Slik har markedsanalysen i større grad blitt et allment kjent og akseptert verktøy som har skapt større forståelse for det grunnlaget vi bygger vår markedsøkonomi på", uttaler juryen som mener han gjennom utallige foredrag har utfordret tilhørerne til å tenke gjennom tilvante forestillinger og tenke på nye sider ved anvendelse og tilpasning av analyser og de resultater som kommer frem.

Kværk har, før han ble ansatt Gallup, både arbeidet i Ernst G. Mortensens Forlag, som markedssjef hos Ukepressen på 1970-tallet og for Instituttet for Kommunikasjon AS fra 1979. Fra 1991 har han vært direktør for medieseksjonen hos TNS Gallup.

Disse tre har sittet i årets jury:

* Odd Gisholt, rektor Norges VarehandelsHøyskole

* Leif Fredsted, adm.dir Star Com Norge

* Tore Bredahl, professor, BI.

Nettavisen ønsker en åpen og levende debatt.

Her kan du enkelt bidra med din mening.