Ny grunn til å spise potet

Foto: (Foto: Crestock)

En ny undersøkelse slår fast at poteten har en spesielt gunstig effekt.

11.09.11 15:05

(SIDE2): Poteten har fått mye tyn de siste årene. Særlig fra lavkarbo-entusiaster og enkelte diabetesleger og ernæringsfysiologer som mener poteten påvirker blodsukkeret på en negativ måte.

Det skiver helsemagasinet Shape.com.

Poteten ble også vraket da de nye kostrådene ble lagt fram 31. januar i år. Men selv om poteten ikke lenger er med i myndighetenes «5 om dagen»-liste så påpekes det i anbefalingene at poteten er en viktig basisvare.

Noe av problemet med poteten kan også være hvordan den tilberedes. Verken fritert eller saltet ned er den spesielt sunn, men putter du den i mikrobølgeovnen eller baker den i ovnen uten salt og smør viser en ny undersøkelse at poteten ga helsegevinst - og det hos overvektige i tillegg.

Den nye forskningen ble presentert ved National Meeting and Exposition of the American Chemical Society og viste at ved å servere poteter et par ganger om dagen faktisk reduserte blodtrykket uten å gi vektoppgang.

Blodtrykket gikk ned
Prosjektet tok for seg 18 personer som led av fedme eller som var overvektige. De fikk servert seks til åtte små poteter to ganger om dagen i en måned. Når studien gikk mot sluttfasen, hadde diastoliske blodtrykket sunket med 4,3 prosent og det systoliske blodtrykket sunket med 3,5 prosent. Ingen av dem som var med i studien gikk opp i vekt mens studien pågikk.

Det systoliske trykket er det høyeste trykket, og måles når hjertet trekker seg sammen. Det laveste trykket, det diastoliske trykket, måles mellom sammentrekningene i hjertets hvileperiode (diastolen). Forholdet mellom disse to trykkene forteller om motstanden i de mindre arteriene.

Helst tilberede i mikrobølgeovn
Forskerne studerte kun lilla poteter, men de mener at også rød poteter og poteter med hvitt skall vil gjøre samme nytten. Som andre grønnsaker inneholder poteten fytokjemikalier i tillegg til vitaminer og mineraler som kroppen kan gjøre nytte av.

Nøkkelen er ifølge forskerne å tilberede poteten i mikrobølgeovn. Både å fritere og koke på høy temperatur ser ut til å ødelegge de helsefordelene, skriver Shape .

Nettavisen ønsker en åpen og levende debatt.

Her kan du enkelt bidra med din mening.