RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss

Fløteis med en risbasert mochi-deig:

Ny istrend får nordmenn til å stusse

Butikkene vil få nordmenn til å spise is dekket med risbasert deig.

Det varme været i Sør-Norge får nordmenn til å spise is som aldri før. Og nå vil dagligvarebutikken få oss til å spise mer.

Fløteis dekket med en risbasert mochi-deig er siste nytt. Små fargerike kuler med forskjellige smaker er blitt veldig populært, men ikke alle har fått med seg nyheten.

– Er det iskrem? I alle dager, sier Inge Jørgensen.

Han er ikke alene. Flere butikkunder Nettavisen snakker med blir overrasket når de får forklart hva kulene inneholder.

Startet i Japan

Et par fra Sør-Korea på ferie i Norge stusser over kombinasjonen. Mochi er en populær ingrediens i matretter i nabolandet Japan.

– Inneholder de is? Det har vi aldri hørt om før, sier paret nærmest i kor.

Ideen om å putte iskrem og dekke det med ris skal ha dukket opp i Japan på begynnelsen av 1980-tallet, men det er først siste årene desserten for alvor har blitt populær.

OVERRASKET: Dette paret fra Sør-Korea på ferie i Norge gjorde store øyne da de ble fortalt hva kulene inneholder.


Selger «helt sykt mye»

Enn så lenge er det ikke så mange dagligvarebutikker i Norge som tilbyr de små iskulene som går under navnet «Little Moons» og «Bubbies»

– Vi selger helt sykt mye hver uke, sier butikksjef Silje Myhr på Coop Mega på Aker Brygge til Nettavisen.

Se video øverst i saken.

Hun fanget opp interesse for isen fra kjæresten som jobber hos Norgesgruppen-eide Meny.


– De tre første dagene solgte vi over 500 kuler. Nå selger vi 1000-vis hver uke, sier hun.

POPULÆR IS: Butikksjef Silje Myhr forteller om en stadig økende interesse for «Little Moons».


Det er god butikk. De glutenfri kulene, på størrelse med en sprettball, selges for 18 kroner stykket. Tross stive priser, Myhre forteller om begeistrede kunder.

– Jeg har også blitt kontaktet på Facebook fra en kunde i Drammen som lurte på om det var butikker i hennes område som hadde kulene, sier hun.

Har solgt 150.000 Bubbies

Hos Norgesgruppen-eide Meny har de hittil i år solgt 150.000 såkalte «Bubbies». Det er i alt 40 butikker i kjeden som selger de.

– Det ser ut som om dette er et mye større produkt enn det jeg hadde trodd, skriver kommunikasjonsrådgiver Eli Strand i Meny i en E-post til Nettavisen.

Hun forteller at de første butikkene begynte å selge dem vinteren 2017.

SELGER GODT: Eli Strand i Meny forteller at matvarekjeden har solgt 150.000 iskuler med klebrig ris.

– Dette er tydeligvis noe som har slått an. I tillegg ser vi at trenden «snackification» er en av de største mattrendene akkurat nå. Mange produktgrupper blir gjort til små porsjoner som er lett å kose seg med i hverdagen. Folk vil kose seg, men gjerne i små og eksklusive mengder, fortsetter hun.

Har du smakt de populære iskulene? Si din mening om smaken i kommentarfeltet!

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

Våre bloggere