RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss

Ny Jaguar XK - Første bil av en ny generasjon

Sist oppdatert:
Det endelige utseende på den nye Jaguar XK coupé vil komme som en overraskelse på de færreste; vi viste allerede i januar bildene av ALC - Advanced Lightweight Coupe - som ble vist på bilutstillingen i Detroit
Jaguar annonserer en helt ny generasjon av modeller hvorav denne XK-kupéen er den første. Det var opprinnelig planlagt at Frankfurt-utstillingen skulle være premièren for etterfølgeren til XK8 og XKR, men det ble besluttet å gi en forsmak allerede i januar i år. Dermed visste Jaguar-fansen omtrent hvordan modellen ville se ut. Det endelige produktet bekrefter design-slektskapet med Aston Martin DB9 - Designer Ian Callum var ansvarlig for begge.

Lettere enn konkurrentene

Denne bilen er en helt ny konstruksjon, og det er blitt benyttet teknologi fra fly- og romfartsindustrien for å gjøre den så lett som mulig. Nå høres kanskje ikke 1.595 kilo akkurat lett ut, men det er ifølge konstruktøren 180 kilo lettere enn det de kaller "nøkkel-konkurrentene". Den er også lettere enn forgjengeren - til tross for at den er blitt større og, særlig, romsligere. I det hele tatt skal XK av årsmodell 2006 være det mest avanserte produkt fra Jaguar noen sinne. Blant annet er vridningsstivheten øket med 31% i forhold til utgående XK. Når det gjelder dimensjoner er ikke forskjellen enorm utvendig: 4,79 meter lang og 1,32 høy - men akselavstanden har vokst betraktelig, til 2,75 meter.

Starter med 298 hester

Bilen annonseres som den første av en ny generasjon "vakre, raske" Jaguarer. Ved lanseringen får XK én motorisering: Jaguars 4,2-litermaskin av siste generasjon. Det er en V8-konstruksjon som i nye XK vil yte 298 hestekrefter. Dreiemomentet er 411 newtonmeter, hvorav 85% skal være tilgjengelig fra 2.000 til 6.000 omdreininger. Girkassen er en nykommer, en sekvensiell sekstrinnsautomat kalt Jaguar Sequential Shift, hvor det kan gires manuelt med hendler på rattet. Topphastigheten er elektronisk begrenset til 250 kilometer i timen, og akselerasjonstiden fra 0 til 100 oppgis til 6,2 sekunder. Det fremheves særskilt at akselerasjonen på en kvart engelsk mil fra stillestående kun er et halvt sekund "tregere" enn på den kompressormatede 400 hesters XKR, 14,4 sekunder.

Etterhvert vil en versjon med høyere ytelser supplere den beskrevne XK. Etterfølgeren til XKR burde få bedre ytelser enn forgjengeren, selv om V8-eren med kompressor ikke skulle produsere mer enn dagens 400 hestekrefter.

Fotgjengervennlig

Sikkerhetsmessig er alt man forventer av en slik bil på plass. ABS-systemet fordeler bremsetrykket separat for hvert hjul for å maksimere styringskontroll ved panikkbremsing. Aktive hodestøtter er på plass, også kollisjons-sensorer og et kombinert traksjonskontroll og dynamisk stabilitetskontrollsystem. Bi-xenon lysene posisjonerer seg i henhold til både hastighet og rattutslag for å lyse opp der det trengs mest i enhver situasjon. Men: Det innovative med nye XK på sikkerhetsfronten er et system for beskyttelse av fotgjengere i tilfelle man skulle kjøre på en - en slags "fotgjenger-kollisjonspute". Ved påkjørsel vil panseret på et øyeblikk heve seg i bakkant for å beskytte fotgjengeren fra motor og andre harde deler i bilens front.

Salget av nye Jaguar XK kupé begynner tidlig i 2006. Den mer etterspurte kabriolet-versjonen vil sannsynligvis dukke opp noen måneder senere

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere