*Nettavisen* Nyheter.

Ny kampanje skal gi øko-kunnskap

Kun en av fem norske forbrukere kjenner til økologisk mat. Nå kommer en ny kampanje som skal øke kjennskapen.

20.06.08 11:02

Bare 20 prosent av befolkningen vet at økologiske matvarer merkes med Ø -merket. Det viser en undersøkelse MMI har utført for Konstabel Reklamebyrå AS på oppdrag for Statens landbruksforvaltning.

Ifølge undersøkelsen vet 77 prosent av befolkningen at det finnes en merkeordning for økologiske produkter, men bare 20 prosent vet at det er Ø-merket som gjelder. 22 prosent av de spurte mener det er et annet merke enn Ø som merker økologiske produkter, mens 37 prosent ikke vet hvordan merket ser ut.

– 20 prosent er veldig lite, men mest overrasket er vi over at så mange tror at "Godt Norsk" er merket for økologiske matvarer, sier koordinator for økologisk landbruk Emil Mohr til Nationen.

Men nå skal Statens landbruksforvaltning sette i gang med en ny reklamekampanje for økomat. På landbruksforvaltningens hjemmeside skal folket gjennom nettet og TV få bedre kunnskap om økologisk landbruk og Ø-merket.

Filmene skal gå på TV 2, TVNorge og TV3 og målet er å øke kjennskapen om og interessen for økologiske matprodukter.

– Det har ikke vært noen stor kampanje for Ø-merket i senere tid, så det er på høy tid at det skjer nå. Merkekjennskap er svært viktig, fordi forbrukerne skal kunne være helt trygge på at maten de kjøper med et slikt merke er økologisk dyrket, sier Mohr.

Nettavisen ønsker en åpen og levende debatt.

Her kan du enkelt bidra med din mening.