RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss

Ny redaktør overtar skadeskutt avishus

Sist oppdatert:
Det er en bedrift med grunnleggende problemer Hans Erik Matre overtar når han nå blir sjef i Aftenposten. Rubrikkinntektene har falt i lengre tid og nå er boligmarkedet på rutsjetur.

Å ta en kikk på rubrikkkurven til Aftenposten de siste årene er ikke noe inspirerende syn for dem som jobber med og i avisen. En betydelig andel av annonseinntektene kommer fra denne typen annonsering og når millionene forsvinner, begynner det å sprekke i grunnfjellet som avisen står på.

Avisen er midt inne i den største omstillingsprosessen noensinne, en prosess som blir tatt i flere omganger. De siste årene har et tresifret antall millioner kroner blitt kuttet i kostnader og flere hundre ansatte har forsvunnet ut av bedriften.

Avisens inntekter er kraftig redusert, bare mellom tredje kvartal i fjor og tredje kvartal i år forsvant nær 30 millioner kroner i driftsinntekter, mens det positive driftsresultatet sank fra 62 til 46 millioner kroner.

De viktige rubrikkinntektene fortsetter å falle, på bekostning av nettet. Fra 2000 har de blitt mer enn halvert, fra 260 millioner kroner i andre kvartal 2000 til rundt 120 millioner kroner i tredje kvartal i år. Sammenlignet med i fjor er rubrikkinntektene redusert med 15 prosent, og konsernet regner ikke med å klare å vinne store andeler.

Svakest er utviklingen innen "Stilling" der inntektene har ramlet med 27 prosent til 37 millioner kroner. Innen det andre store området for rubrikkannonser, "Bil", har avisen fra september innført et kombi-produkt for avis og nett. Ordningen er innført for å opprettholde avisen som en markedsplass for bilannonsering, skriver Schibsted i kvartalsrapporten som ble presentert torsdag ettermiddag.

Men det mest alvorlig er den negative utvikling innen "Bolig og Eiendom", der det har vært 22 prosent reduksjon i inntekter og 15 prosent reduksjon i volum sammenliknet med tredje kvartal i fjor. Har du skullet skaffe deg bolig i sentrale strøk av Østlandet, har Aftenposten på papir vært stedet å lete. Og annonsere selv etter at du har kjøpt.

Det er i tilfelle den siste grunnstenen i fjellet som da forvitrer og som gjør at mulighetene for ytterligere balansering av kostnader og sviktende inntekter nærmer seg nok en gang.

- Stillingsmarkedet fortsetter å falle. Vi er nede på nivåer vi så på begynnelsen av 90-tallet, og det er få tegn til lysning, sa konsernets finansdirektør Trond Berger under resultatpresentasjonen.

- Det er en skuffelse at rubrikk fortsetter å falle, og at de inntektene har falt mer enn vi selv regnet med, sa konsernsjef Kjell Aamot om situasjonen.

Dermed må den nye Aftenposten-redaktøren, Hans Erik Matre, regne med å stå i spissen for ytterligere innsparinger i avisen. For å kompensere for de fallende inntektene regner avisen med å kutte mellom 80 og 100 millioner krone til neste år.

- Vi jobber med en langsiktig prosess og regner med å konkludere ved presentasjonen av første kvartalsresultatet til neste år, forklarte Aamot som legger til at endringene neppe vil bli synlige før om et par år.

Avisens ledelse kan imidlertid trøste seg med at inntektene fra merkevare- og detaljistannonsering styrker seg (to prosent) sammenliknet med tredje kvartal i fjor. Hittil i år er de totale annonseinntektene for papiravisen 856 millioner kroner (mot 927 millioner i fjor).

I slike tider forsvinner det ikke bare ansatte, også andre vesentlige tiltak er gjort for å spare penger. Et av dem er flyttesjauen fra Akersgata til Postgirobygget i sentrum av Oslo. Den andre er å gjøre om ett legg av avisen til tabloid.

Det har vært knyttet stor spenning til innføringen av det nye tabloidlegget i Aftenposten. Ifølge avisen selv viser en leserundersøkelse foretatt i etterkant av lanseringen at de gruppene Aftenposten ønsket å nå, kvinner og unge, er positive til det nye produktet. Effekten av lanseringen på annonseinntektene sier Aftenposten er for tidlig å si noe om.

Hans Erik Matre er imidlertid ikke ukjent med kutt og harde tider i en avisbedrift. Han har vært med å lede omstillingen i Schibsted-eide Svenska Dagbladet, som nå begynner å nærme seg plussresultat etter flere år med dramatiske underskudd.

- Det er et godt samarbeidsklima i Aftenposten, sa Matre etter ettermiddagens presentasjon og la til at den står bedre rustet enn noen annen avis til å takle denne omstillingen.

- Se på Svenska Dagbladet. De var mye dårligere stilt enn Aftenposten er i dag, sa han.

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere