RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss

Ny svak tankuke

Sist oppdatert:
Det har vært en ny laber uke for stortankrederne, som har sett ratene falle videre som følge av lav aktivitet og ferie i deler av markedet
Tross noe bedre aktivitet på tampen av forrige uke, da befrakterne igjen entret markedet,, har ratene seget nedover på denne siden av helgen. Det skyldes ifølge Fearnleys blant annet ferie i deler av Asia og i London, begge viktige sentre for stortankmarkedet.

Fearnleys mener også at rederne var raske til å godte laster på lavere rater da befrakterne endelig kom i markedet etter flere uker med lav aktivitet. Skipsmeglerhuset beskriver trenden i VLCC-markedet som fortsatt svak. Ratene fra den Arabiske Gulf til Østen 5-7,5 punkter og ligger på ws 75 til Japan.

Vestover har VLCC-ratene falt 2,5 punkter til ws 67,5.

Det ble gjort hele 57 slutninger i Midtøsten den siste uken, men altså uten oppgang i ratene. Antallet ledige skip de neste 30 dagene er 42, mot 57 for en uke siden.

Suezmax-markedet sliter med manglende aktivitet og raten fortsatte å falle raskt. Fra Vest-Afrika til USA falt ratene fra ws 115 til 95. Det er første gang siden oktober at ratene faller under ws 100 i Vest-Afrika. ratene i det indre Middelhav endte ned 13 punkter til ws 112. Fearnleys ser ikke tegn til bedring på kort sikt.

Fakta:
Frontline eier og/eller opererer en flåte på 39 VLCC'er, og 27 suezmax'er og suezmax kombinasjonsskip. I tillegg ligger det 1 VLCC i datterselskapet Golden Ocean, disse går på lengre kontrakter til befraktere.

Nordic American Tanker Shipping eier tre suezmax'er som frem til oktober 2004 går på kontrakter til Shell med en garantert minimumsrate på 22.000 dollar dagen.

VLCC (Very Large Crude Carriers), råoljetankskip på mellom 220.000 og 310.000 dødvekttonn.

ULCC (Ultra Large Crude Carriers), råoljetankskip større enn 310.000 dødvekttonn.

Suezmax, råoljetankskip på mellom 120.000 og 150.000 dødvekttonn. De største råoljetankskipene som kan gå fullastet gjennom Suez-kanalen.

VLOO (Very Large Ore Oiler), skip på størrelse med en VLCC, men som kan ta enten olje eller malmlaster.

Tidscerteparti (timecharter, t/c) - frakten avtales som leie for skip med mannskap. Befrakteren bestemmer hvordan skipet skal benyttes. Befrakteren betaler de "reiseavhengige" utgiftene som bunkers, havne- og kanalutgifter, samt utgifter til lasting og lossing, mens mannskap, administrasjon etc. dekkes av reder.

Worldscale (WS) – Fraktesystemet Worldscale er en tabell som gir antall dollar per tonn olje for nesten enhver tenkelig reisekombinasjon. Fraktratene i tabellen - de såkalte flat-ratene - betegnes Worldscale 100 (W100).

Flat-raten er den raten per tonn som gir standardskipet (for tiden et skip på 75.000 dwt) en inntjening på USD 12.000 per dag på T/C-basis for den gitte reisen. Der flat-raten er USD 10,00 per metrisk tonn, vil ratenivået ved W50 bli 50 prosent av basisraten W100, altså USD 5,- per tonn. Flat-raten W100 skal altså være like lønnsom for "standardskipet", uansett hvilken av reisene i tabellen skipet sluttes for. Store tankskip trenger lavere W enn små for å tjene penger.

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere