*Nettavisen* Nyheter.

Ny trend innen Internett-reklame

Mer bredbånd gir flere muligheter på Internett. Kromas kinoreklame for ”Kvinnen i mitt liv” er nyskapende innen sjangeren.

20.06.08 11:04

Med interaktiv video av skuespillerne i filmen får Internett-annonseringen nye dimensjoner.

Problemet på Internett har vært at lyd og levende bilde er for tunge elementer å laste ned. Derfor har Internett-annonseringen vært preget av enkle todimensjonale elementer. Bredbånd åpner opp for mer kreativ bruk av lyd og bilder.

- Bruk av annonseelementer som man kjenner fra de tradisjonelle mediene, vil smelte sammen til et nytt og spennende annonseformat for Internett, sier Ole A. Sandbo, markedssjef på VG Nett, i en pressemelding.

Kroma har tatt i bruk lyd og bilder i sin annonse for den romantiske komedien med Thomas Giertsen. "Kvinnen i mitt liv" har premiere 24. september. Annonsering for filmer på kino foregår i større grad på Internett.

- Fordi i nettannonsering er stadig stigende. Mennesker orienterer seg om film på nettet. Vi bruker stort sett Internett-annonsering på alle filmene våre, opplyser Charlotte Bowhim, markedskoordinator i SF Norge, til Propaganda.

Sandbo trekker frem samarbeidet med SF Norge som eksempel på en annonsør som er med på å utvikle det fremtidige reklameuttrykket på nett.

- Ettersom over 75 % av befolkningen i dag har tilgang til Internett og flere og flere nå kobler seg til bredbåndsinternett, registreres også en økende etterspørsel etter nye typer innhold på Internett, sier Sandbo.

Kroma har tidligere vunnet Gulltaggen. De seiret med Internett-annnonsen for Bokkilden.no, der Åsne Seierstad leste høyt.

Nettavisen ønsker en åpen og levende debatt.

Her kan du enkelt bidra med din mening.