RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss

Ny voldsom bulkoppgang

Sist oppdatert:
Bonanzaen i tørrbulkmarkedet ser ikke ut til å noen ende. Den siste uken har tørrbulkindeksen steget hele 13,5 prosent fra allerede rekordhøye nivåer
Ifølge Fearnleys ukentlige markedsrapport har oppgangen omfattet stort sett alle markeder og segmenter. Tørrbulkindeksen på Baltic Exchange endte i går på 5.459, opp 13,5 prosent fra uken før.

For de minste bulkskipene, som seiler i handy og handymax-segmentene, steg ratene videre både i Atlanterhavet og Stillehavet. I Stillehavet ligger ratene nå på 28.000 dollar pr. dag, mens det i US Gulf er meldt slutninger av handymaxer helt oppe på 30.000 dollar dagen. For 12 måneders kontrakter mener Fearnleys at nivået har krøpet opp nye 1.000 dollar pr. dag til 25.000 dollar, men rederne forlanger nå i noen tilfeller helt opp mot 30.000 dollar dagen.

I det mellomstore segmentet, panamax, var det en kraftig oppgang i ratene i alle markeder. Eksempelvis må befrakterne ut med 43.000 dollar dagen for en rundtur i Atlanterhavet, mot 35.500 dollar for en uke siden. I Stillehavet spratt ratene opp fra rett under 40.000 dollar dagen til 45.000-47.000 dollar dagen.

Dette er skip som er i størrelsesorden en fjerdedel av en supertanker. Ettårige timecharter ligger nå på 41.00 dollar dagen.

For de store bulkskipene i Capesize-markedet steg ratene til 90.000 dollar dagen i spotmarkedet. Frontline har alle sine kombinasjonsskip i dette markedet.

Kontraktsratene hoppet drøye 5.000 dollar pr. dag, og 12 måneders kontrakter betaler nå 68.000 dollar pr. dag for 170.000 tonn store capesizer, men de noe mindre i 150.000 dødvekttonnsmarkedet får 57.500 dollar.

Fakta:

Capesize, bulkskip på 150.000 til 170.000 dødvekttonn.

Panamax, de største bulkskipene som kan passere gjennom Panama-kanalen, typisk 75.000 dødvekttonn.

Handy/Handymax, størrelser på mellom 40.000 og 47.000 dødvekttonn.

Bulkskipene frakter alle typer "tørre" råvarer i bulkform, og de tre viktigste lastene er malm, kull og korn.

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere