RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss

Nybyggsrushet fortsetter i tank

Sist oppdatert:
Etter at nybestillingene av supertankere skjøt ny fart fra nyttår har en rekke rederier kastet seg på, så også over påsken. Det skal være to årsaker til racet.
Ifølge skipsmeglerhuset Fearnleys har fire tankrederier vært ute og plassert bestilling på ikke mindre enn 10VLCC'er over påsken. Ordrene har gått til tradisjonelle storverft i Sør-Korea og Japan.

Dette bringer totale ordre plassert hittil i år opp i rekordsterke 34 supertankere, eller VLCC’er (Veri Large Crude Carriers) som er betegnelsen på tankskip over 220.000 dødvekttonn. Til sammenligning ble det i fjor bestilt 50 VLCC'er.

Ifølge markedsobservatører N24 iMarkedet har snakket med er det ot årsaker til rushet siden nyttår. Det ene er at rederne nå ser at muligheten til å skaffe seg leveringstidspunkt før de gjenværende gamle tankerne skal fases ut i 2010 begynner å minke.

I tillegg har klasseselskapene fra og med disse dager innført fellesregler for stålmengden som kreves i en VLCC. Den er økt noe i forhold til tidligere, noe som betyr økte byggekostnader for rederne som bestiller senere i år. Det utelukker også redernes muligheter til å shoppe rundt blant klasseselskapene får å finne de med laveste stålkrav.

De siste bestillingene

Alpha Tankers, som eies av den greske Kanellakis-familien har plassert en ordre på ikke mindre enn tre VLCC'er ved Hyundai Haavy i Sør-Korea. Skipene blir på 318.000 dødvekttonn og skal leveres i 2010. Prisen er satt til 119 millioner dollar pr. enhet.

Japanske K-Line har som vanlig for japanske rederier valgt å plassere sine bestillinger på japanske eide verft. K-Line har bestilt en VLCC på 300.000 dødvekttonn ved KAwasaki-verftet for levering i 2009. Videre har rederiet bestilt to tilsvarende skip ved IHI Marine med levering i 2009 og 2010.

Det greske rederiet Dynacom har bestilt to VLCC’er ved Hyundai Heavy. Skipene og prisen er den samme som for Alpha, men levering er allerede i 2009.

Tanker Pacific fortsetter også sin ekspansjon i tankmarkedet og har plassert en ordre på to 320.000 tonnere ved sørkoreanske Daewoo. Verftet har ifølge Fearnleys klart å trylle frem ledige beddinger for levering i 2008. Det forklarer også prisen på 125 millioner dollar pr. skip.

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere