RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss

Nye konsoller kan knekke utviklere

Sist oppdatert:
Når de neste konsollene fra Sony, Microsoft og Nintendo slippes på markedet, kan det bety kroken på døra for flere spillutviklere.

Nye og bedre spillkonsoller fra Sony, Microsoft og Nintendo er forventet på markedet innen 18 måneder. Men mer kraft, bedre grafikk, realistisk fysikk og heftig detaljrikdom er ikke bare positivt.

Gamere over hele verden gleder seg til en ny og bedre spillhverdag, men større krav til spillene betyr at utviklerne må legge inn vesentlig mer ressurser - ressurser flere ikke har.

– De siste fire årene har vi antagelig mistet en tredjedel av de uavhengige utviklerne, sier Fred Hasson i Tiga til BBC News.

Tiga er en interesseorganisasjon for uavhengige utviklere i Storbritannia. Hasson tror at så mange som 150 utviklere allerede har måttet kaste inn hånkleet.

Dobbelt så dyrt
Ifølge BBC News, som har pratet med utviklerfirmaene Codemasters, Climax og Rebellion, kan kostnader knyttet til utvikling og utviklingsteam så mye som fordobles.

Løselig sagt koster det i dag 20 millioner kroner fra et spill starer sin utvikling og frem til det ligger i butikk - og folk har hørt om det. 10 millioner går til reklame og promotering, mens den andre halvparten er utviklingskostnader.

– Ettersom konsoller blir kraftigere blir innholdet med detaljert, og det betyr mer kostnader, sier utviklingssjefen i Codemasters, Gary Dunn.

Han får støtte av direktøren i Rebellion, Jason Kingsley, som tydelig husker overgangen til dagens konsoller.

– Overgangen var vanskelig fordi forbrukere forventet at kvaliteten på produktet skulle være så mye høyere, sier han.

I verste fall kan de nye konsollene føre til et overdrevet ensartet marked styrt av få og store utviklere.

Spillåret 2004 kan ha gitt gamere et hint om fremtiden: Mer eller mindre vellykkede oppfølgere av allerede kjente navn dominerte butikkhyllene.

Nøyaktig hva tre nye konsoller vil bety for gamere og de spillene som blir tilbudt er for tidlig å si. Om vi får en monopolisering, kan vi trøste oss med at spillmarkedet er som en levende organisme:

Gamere vil gå lei av gammelt innhold i ny innpakning, og igjen gi rom for små uavhengig utviklere med en unik idé. Som Rockstar og «Grand Theft Auto» en gang var...

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

Våre bloggere