Gå til sidens hovedinnhold

Nye oppsigelser i Leo Burnett

Etter underskudd på over 80 millioner kroner siste to årene, må Leo Burnett i gang med en ny runde oppsigelser.

Fjoråret endte med et minusresultat dårligere enn i 2001. 2002 endte med et underskudd før skatt på minus 44,8 millioner kroner. Til sammenligning var tilsvarende tall i 2001 på 39,6 millioner kroner.

Byrået satte i gang en rekke tiltak for å bedre lønnsomheten i fjor. Flere måtte gå fra byrået, og det blir iverksatt tiltak som lønnsreduksjon og sammenslåing av flere av enhetene. Woldsdal & Partnere forsvant ut av kjernevirksomheten.

Byråinntekten i ble redusert med 35,5 millioner og endte på 140 millioner kroner, blant annet på grunn av dårligere etterspørsel innen områder som PR, digital kommunikasjon og sisteleddsmarkedsføring.

Leo Burnett foretar endringer i sin norske virksomhet. Tilbudet mot markedet bevares gjennom to separate enheter: Leo Burnett AS og et Leo Xpress som slås sammen med Leo Burnetts sisteleddsenhet.

Som en følge av omorganiseringen må ni ansatte gå fra byrået. Restruktureringen av selskapet er en konsekvens for å tilpasse selskapet den kompetanse og kapasitet som

den fremtidige etterspørselen tilsier og som eierne forventer, heter det i en kommentar fra selskapet.

Det er områder som ikke defineres som kjernevirksomhet, programmering og magasinproduksjon, som outsources.

Leo Xpress, som etter sammenslåingen med Leo Burnetts sisteleddsavdeling vil utvides til å bli et fullstendig reklamebyrå innefor enklere, raskere og rimeligere tjenester og med spesialkompetanse innenfor butikkmarkedsføring. Omorganiseringen rammer bare de delene av selskapet som inngår i Leo Burnett AS.

- Kitchen og JKL Woldsdal er ikke involvert på noen som helst måte i denne prosessen, sier Leo Burnetts Knut Ekern til Propaganda.

Reklame

Shoppingfesten fortsetter - Sjekk søndagens Black Weekend-salg