*Nettavisen* Nyheter.

Nye store hopp i tankratene

Det har vært en stri strøm av VLCC-laster i markedet den siste uken, noe som har bidratt til å stramme opp markedet ytterligere. Les mer her

19.05.08 00:23

Utviklingen har vært meget positiv sett med redernes øyne som har vært i posisjon til å presse ratene videre opp den siste uken.



- Det er lite som indikerer at den nåværende trenden vil snu seg på kort sikt, skriver skipsmeglerhuset Fearnleys i sin ukentlige markedsrapport.



Antallelt ledige VLCC’er i den Arabiske Gulf har falt 65 for en uke siden til 39 denne uken, noe som viser tidlig at markedet er i ferd med å stramme seg til.



Ratene fra den Arabiske Gulf til Fjerne Østen har steget hele 25 poeng til worldscale 130 den siste uken, mens ratene vestover har dratt seg opp 17,5 poeng til ws 117,50.



Markedet i Vest.Afrika for VLCC’ene har også fortsatt den sterke trenden, og er opp nærmer 30 poeng til 167,5.



Suezmax-markedet har også dratt nytte av den sterke trenden i VLCC-markedet. Fra Vest.Afrika til USA får suezmax’ene nå rater på ws 210, opp 15 poeng. Det gir dagrater på over 50.000 dollar dagen.



Suezmax-markedet i det indre Middelhav er også knallsterkt med slutninger på ws 235, som er opp heftige 50 poeng fra forrige uke.



Fakta:

VLCC (Very Large Crude Carriers), råoljetankskip på mellom 220.000 og 310.000 dødvekttonn.



ULCC (Ultra Large Crude Carriers), råoljetankskip større enn 310.000 dødvekttonn.



Suezmax, råoljetankskip på mellom 120.000 og 150.000 dødvekttonn. De største råoljetankskipene som kan gå fullastet gjennom Suez-kanalen.



VLOO (Very Large Ore Oiler), skip på størrelse med en VLCC, men som kan ta enten olje eller malmlaster.



Tidscerteparti (timecharter, t/c) - frakten avtales som leie for skip med mannskap. Befrakteren bestemmer hvordan skipet skal benyttes. Befrakteren betaler de "reiseavhengige" utgiftene som bunkers, havne- og kanalutgifter, samt utgifter til lasting og lossing, mens mannskap, administrasjon etc. dekkes av reder.



Worldscale (WS) – Fraktesystemet Worldscale er en tabell som gir antall dollar per tonn olje for nesten enhver tenkelig reisekombinasjon. Fraktratene i tabellen - de såkalte flat-ratene - betegnes Worldscale 100 (W100).



Flat-raten er den raten per tonn som gir standardskipet (for tiden et skip på 75.000 dwt) en inntjening på USD 12.000 per dag på T/C-basis for den gitte reisen. Der flat-raten er USD 10,00 per metrisk tonn, vil ratenivået ved W50 bli 50 prosent av basisraten W100, altså USD 5,- per tonn. Flat-raten W100 skal altså være like lønnsom for "standardskipet", uansett hvilken av reisene i tabellen skipet sluttes for. Store tankskip trenger lavere W enn små for å tjene penger.

Nettavisen ønsker en åpen og levende debatt.

Her kan du enkelt bidra med din mening.