Nyt sommerens friske bær og frukt hele året!

Bær og frukt er rike på både smak, sødme og antioksidanter. Fyll opp fryseren med friske bær eller rørt syltetøy med litt fruktose, så kan du nyte delikatessene hele året!

Bær og frukt er rike på både smak, sødme og antioksidanter. Fyll opp fryseren med friske bær eller rørt syltetøy med litt fruktose, så kan du nyte delikatessene hele året!

Det er få som kan avstå fra nyrørte jordbær eller bringebær på ferskt, hjemmebakt grovbrød eller varme vafler. Likevel lar mange av oss jordbæråkrene og bærbuskene stå i fred og plukker syltetøy i butikkhyllene som inneholder unødvendig store mengder sukker og konserveringsmidler.

Før i tiden var sensommeren også safte- og syltetid. Ikke bare sparer du penger på å gjenoppta denne tradisjonen. Du får igjen for strevet i form av deilig, friskt syltetøy og unngår å få i deg store mengder sukker. I tillegg får du i deg en god porsjon antioksidanter som virker beskyttende mot en rekke sykdommer.

Bær er fulle av antioksidanter

Fruk, og særlig bær inneholder både vitaminer og mineraler. I tillegg er det oppdaget særlig høyt innhold av antioksidanter i bær. Antioksidanter er stoffer som beskytter kroppen mot oksidativt stress.

Frie radikaler og oksidativt stress

Oksidativt stress er skade på kroppens celler som oppstår når vi utsettes for frie radikaler i for store mengder. Røyking, miljøgifter, medikamenter, alkohol og stråling fremmer dannelse av frie radikaler i kroppen. I tillegg dannes frie radikaler under normale forbrenningsprosesser i kroppen.

Kroppens celler bidrar selv med å produsere antioksidanter. Noen antioksidanter fra enkelte bær og grønnsaker kan trolig stimulere kroppens egen antioksidantproduksjon. I forsøk på dyr har det blitt vist at antioksidantrike matvarer har gunstig effekt på sykdommer som kreft, hjertesykdom og betennelsesrelaterte sykdommer. Denne beskyttende effekten antas å gjelde for mennesker også.

Blåbær er særlig rik på antioksidanter

Både frukt, grønnsaker, nøtter, krydder og bær inneholder ulike typer antioksidanter i varierende mengder. Flere typer bær er særlig rike på antioksidanter. Bær er også en god kilde til mineraler og sporstoffer og inneholder lite sukker og en del fiber. Bær har enda lavere glykemisk belastning (GB) enn frukt og er ypperlig som en søt avslutning på et måltid eller bare som snacks.

Under finner du en oversikt over de bærene som inneholder mest antioksidanter:

(måleenhet mmol/100 gram bær)

* Nype 39,46

* Krekling 9,17

* Blåbær, ville 8,23

* Solbær 7,35

* Jordbær, ville 6,88

* Bjørnebær, ville 6,13

* Kirsebær 5,53

* Bjørnebær, kultiverte 5,07

* Tyttebær 5,03

* Hyllebær 4,31

* Bringebær, ville 3,97

* Blåbær, kultiverte 3,64

(Kilde: Tidsskr. Nor Lægeforen 2004; 124: 1643-5)

Rørte bær er raskt og enkelt å lage

Sett av en dag i ferien til bærplukking. I stedet for å koke og sylte bærene, kan du bare røre bærene med litt fruktsukker og fryse ned syltetøyet i passe porsjoner. Når du tiner rørte bær, holder de seg ikke lenger enn ca 5 dager i kjøleskapet. Frys derfor ned i små porsjoner, så unngår du at syltetøyet blir stående for lenge.

Oppskrift

Til en kilo bringebær, jordbær, blåbær, solbær eller andre tilsvarende bær trenger du bare 200 gram fruktose. Rør ut fruktosen og smak til du synes syltetøyet er passe søtt. Dersom du ønsker å sylte bærene, kan du benytte Certo fruktpektin og koke syltetøy av bær og fruktose. Følg oppskriften på Certo-flasken, men halvver mengden sukker og benytt fruktose i stedet.

Fra www.fedon.no

Nettavisen ønsker en åpen og levende debatt.

Her kan du enkelt bidra med din mening.

Mest lest på Nyheter

Annonsebilag