RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss
Foto: Kjetil Strømme (Nettavisen)

Nytt kontrollsystem for flytrafikk

Sist oppdatert:
Avinor (tidligere Luftfartsverket) tok i helgen i bruk sitt nye flykontrollsystem NATCON ved Stavanger kontrollsentral.

– Innføringen av det nye systemet vil sørge for en standardisering av det tekniske og funksjonelle nivå for flyovervåking, og å bidra til økt flysikkerhet, sier prosjektleder for NATCON i Avinor, Atle B. Kristiansen, til NTB.

Det nye kontrollsystemet har vært under utvikling i en årrekke, og den totale kostnadsrammen for prosjektet er beregnet til nærmere 400 millioner kroner.

Stavanger først
NATCON – som står for Norwegian Air Traffic Control System – ble i helgen igangsatt i ansvarsområdet til Stavanger kontrollsentral.

– Vi konstaterer at Avinor nå har kompetanse til å kontrollere hele Sør-Norge med dette systemet. Stavanger dekker nå et område som vestover strekker seg til midt i Nordsjøen, nordover til Stad, østover til Langfjella, og sørover til ut i Skagerrak, sier prosjektleder Kristiansen.

Neste trinn i utbyggingen av NATCON blir installert ved den nye kontrollsentral Nord i Bodø. Dette skal være ferdig i løpet av første kvartal 2007. Ytterligere utbygging av kontrollsystemet vil skje når det blir avgjort hvor den nye kontrollsentral Sør skal ligge. Under alle omstendigheter skal NATCON være operativt der i løpet av siste kvartal i 2007.

Styret i Avinor skal i august/september i år ta stilling til hvor kontrollsentral Sør skal lokaliseres. De tre alternativene er Oslo (Røyken), Stavanger og Trondheim. At NATCON nå er installert i Stavanger gir ingen føringer for at dette distriktet får kontrollsentral Sør, presiserer Kristiansen.

To kontrollsentraler
Styret i Avinor har for lengst bestemt at Norge skal dekkes av to flykontrollsentraler. I dag er det fire – Oslo (Røyken), Stavanger, Trondheim og Bodø.

NATCON-anleggene i Nord og Sør skal dekke hverandre over 62. breddegrad – det vil si over Stadlandet. Det skal identifisere og følge et fly fra det letter eller kommer inn i norsk kontrollområde til det lander her eller flyr ut av norsk område.

Kontrolltårnene på alle stamflyplassene og i praksis alle kortbaneplassene vil bli linket opp til hovedsystemene i Sør og Nord, og betyr i praksis at NATCON vil være installert over hele Norge i 2008.

NATCON er i det vesentlige utviklet i Norge, og er bygd opp i sektorer. Hver av disse sektorene skal slik arbeidsoppgavene er utformet, overvåkes av to flygeledere, sier prosjektleder Atle B. Kristiansen i Avinor til NTB.

(©NTB)

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

Våre bloggere