*Nettavisen* Nyheter.

Nytt kraftig hopp i VLCC-raten

Det ser ikke ut til å være noen bremser i VLCC-markedet for øyeblikket og nå har den første slutningen over 250.000 dollar dagen fra Gulfen til Østen blitt gjort

19.05.08 00:42

VLCC'en Suva meldes nå sluttet av befraktingsmeglere på worldscale 345 fra den Arabiske Gulf til Signapore. Det tilsvarer e dagrate på over 250.000 dollar pr. dag på timecharterbasis.



Skipet skal laste 270.000 tonn råolje den 10. desember. Det er World-Wide Shipping som eier den 1992-bygde VLCC'en på 286.000 tonn.



Raten representerer et nytt kraftig hopp etter at ws 300-nivået ble brutt i går. I morges lå ratene for reiser til Østen på ws 310, men stor aktivitet og tynt med ledig tonnasje for desember har presset frem den nye rekordslutningen.



Fakta:

Frontline/Ship Finance eier og/eller opererer en flåte på 40 VLCC'er, og 27 suezmax'er og suezmax kombinasjonsskip.



Nordic American Tanker Shipping eier tre suezmax'er som frem til oktober 2004 går på kontrakter til Shell med en garantert minimumsrate på 22.000 dollar dagen.



VLCC (Very Large Crude Carriers), råoljetankskip på mellom 220.000 og 310.000 dødvekttonn.



ULCC (Ultra Large Crude Carriers), råoljetankskip større enn 310.000 dødvekttonn.



Suezmax, råoljetankskip på mellom 120.000 og 150.000 dødvekttonn. De største råoljetankskipene som kan gå fullastet gjennom Suez-kanalen.



VLOO (Very Large Ore Oiler), skip på størrelse med en VLCC, men som kan ta enten olje eller malmlaster.



Tidscerteparti (timecharter, t/c) - frakten avtales som leie for skip med mannskap. Befrakteren bestemmer hvordan skipet skal benyttes. Befrakteren betaler de "reiseavhengige" utgiftene som bunkers, havne- og kanalutgifter, samt utgifter til lasting og lossing, mens mannskap, administrasjon etc. dekkes av reder.



Worldscale (WS) – Fraktesystemet Worldscale er en tabell som gir antall dollar per tonn olje for nesten enhver tenkelig reisekombinasjon. Fraktratene i tabellen - de såkalte flat-ratene - betegnes Worldscale 100 (W100).



Flat-raten er den raten per tonn som gir standardskipet (for tiden et skip på 75.000 dwt) en inntjening på USD 12.000 per dag på T/C-basis for den gitte reisen. Der flat-raten er USD 10,00 per metrisk tonn, vil ratenivået ved W50 bli 50 prosent av basisraten W100, altså USD 5,- per tonn. Flat-raten W100 skal altså være like lønnsom for "standardskipet", uansett hvilken av reisene i tabellen skipet sluttes for. Store tankskip trenger lavere W enn små for å tjene penger.

Nettavisen ønsker en åpen og levende debatt.

Her kan du enkelt bidra med din mening.