Gå til sidens hovedinnhold

Nytt onlinespill fra Funcom

«Board With The World» får støtte fra Norsk Filminstitutt sammen med fire andre spill.

Norske spill er i vekst og Norsk Filminstitutt mottok rekordmange søknader om utviklingstilskudd til nye spill i 2009, skriver instituttet i en pressemelding.

- Det kom inn totalt 73 søknader fordelt på 3 søknadsfrister. I siste runde kom det inn 23 søknader, sier prosjektrådgiver for spill ved Norsk filminstitutt, Kaja Hench Dyrlie.

Støtter fem spill

Fem prosjekter ble til slutt bevilget støtte. Til sammen deler Norsk filminstitutt ut 2,4 millioner kroner.

- Det er meget gledelig at tilfanget av gode prosjekter er så stort. Dette viser at bransjen er i stor utvikling og at regjeringens økte satsning på spillutvikling gir resultater, sier Dyrlie.

De fem spillene er «Velocipede - Online Cycling Manager» fra Turbo Tape Games AS (550.000 kr), «MyBeast» fra Dark Codex Studio (100.000 kr), «Lookit» fra Basbergs Gatada Games (100.000 kr), «Dør-til-dør» fra Rock Pocket Limited (200.000 kr) og til slutt «Board With The World» fra Funcom (1.500.000 kr).

Annonsert for første gang

Pressemeldingen fra NFI er første gang «Board With The World», eller «På kan med verden» som spillet heter på norsk, blir nevnt av Funcom.

Selskapet står blant annet bak det mye omtalte «Age of Conan», «Den lengste reisen», «Anarchy Online» og det kommende «The Secret World».

«Board With The World» skal være et gratis onlinespill til PC og Mac, og fokuserer på ekstremsport.

Norsk ekstremsport til verden

- I dette massive internettspillet kan spillere reise verden rundt for å delta i konkurranser og utfordringer. De kan også sosialisere og la seg underholde av sammensmeltede medieløsninger med elementer fra TV, film, musikk og sport. Funcom ønsker med dette å utvikle et modulært spill hvor stadig nye elementer og sportsgrener tilføres, hvorav den planlagte lanseringsversjonen vil ha et sterkt fokus på snøbrett, heter det i pressemeldingen fra NFI.

Gjennom «Board With The World» ønsker Funcom å synliggjøre norsk vintersport, blant annet gjennom norske destinasjoner, norske vinterhelter, samt norsk mote, musikk og film. Det først utviklingsfokuset vil være å skape en prototype med et godt kontrollsystem.

- Det er altfor tidlig å si noe om tidspunkt for lansering. Vi er i en veldig tidlig fase og skal først utvikle en prototype av spillet. Dette arbeidet starter opp i januar 2010, sier kommunikasjonssjef Erling Ellingsen i Funcom til Spillmagasinet.

Reklame

Her kan du levere Lotto