RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss

Nytt press på tankratene

Sist oppdatert:
Etter flere hyggelige uker for stortankrederne så er press tilbake på supertankerratene.
Det går frem av den ukentlige markedsrapporten til skipsmeglerhuset Fearnleys.

- Trenden fra slutten av forrige uke fortsatte i VLCC-markedet i Midtøsten med begrenset etterspørsel for lasting i slutten av april. Ratenivåene er heller sårbare og under press, noterer Fearnleys om utviklingen.

Ifølge Fearnleys er den generelle markedsforventningen nå at det vil komme en korreksjon ned på VLCC_ratene.

VLCC_raten fra Midtøsten til destinasjoner i Fjerne Østen har også kommet ned et par poeng de siste dagene og det sluttes nå på henholdsvis wordscale 102,5 og 105 til Japan og Singapore.

Derimot viste Atlanterhavet noe mer styrke med oppgang spesielt i suezmax-markedet. Mens VLCC-ratene fra Vest-Afrika til Mexicogolfen steg 5 poeng til ws 90 den siste uken, så er suezmax-raten fra Vest-Afrika opp 40 poeng til ws 150.

Enda sterkere har løftet i det indre Middelhav vært, etter at havnestreikene i Frankrike har ført til lange ventetider og lite ledig tonnasje. Det har sendt suezmax-raten opp fra ws 140 til ws 200 i løpet av den siste uken.

Fakta:

VLCC (Very Large Crude Carriers), råoljetankskip på mellom 220.000 og 310.000 dødvekttonn.

ULCC (Ultra Large Crude Carriers), råoljetankskip større enn 310.000 dødvekttonn.

Suezmax, råoljetankskip på mellom 120.000 og 150.000 dødvekttonn. De største råoljetankskipene som kan gå fullastet gjennom Suez-kanalen.

VLOO (Very Large Ore Oiler), skip på størrelse med en VLCC, men som kan ta enten olje eller malmlaster.

Tidscerteparti (timecharter, t/c) - frakten avtales som leie for skip med mannskap. Befrakteren bestemmer hvordan skipet skal benyttes. Befrakteren betaler de "reiseavhengige" utgiftene som bunkers, havne- og kanalutgifter, samt utgifter til lasting og lossing, mens mannskap, administrasjon etc. dekkes av reder.

Worldscale (WS) Fraktesystemet Worldscale er en tabell som gir antall dollar per tonn olje for nesten enhver tenkelig reisekombinasjon. Fraktratene i tabellen - de såkalte flat-ratene - betegnes Worldscale 100 (W100).

Futureskontrakten er en avtale om å kjøpe eller selge en fastsatt mengde av et gode som skal gjøres opp mot prisen på et underliggende gode (i dette tilfellet sporraten) på en fastsatt dato i fremtiden til en fastsatt pris. En futureskontrakt gjøres opp daglig i forhold til markedsprisen på underliggende.

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere