Gå til sidens hovedinnhold

- Nytt prikksystem er udemokratisk

Er det greit at noen skal få dobbelt så mange prikker som andre, for samme lovbrudd?

PORSGRUNN (PD.no): Trafikklærer Tov Eikebrekke mener det nye systemet med dobbel prikkbelastning for sjåfører mellom 18-20 år er udemokratisk.

– De har jo en prøvetid på to år fra de får førerkortet. Prøvetid pluss prikker blir dobbelt opp, sier Tov Eikebrekke på Elins Trafikkskole i Jernbanegata.

– Dette blir en form for diskriminering. Unge sjåfører får førerrett. Nå blir de forskjellsbehandlet, utfra like rettigheter. Det er ikke demokratisk, sier Eikebrekke.

Lappen på 18-årsdagen
På kjøreskolen torsdag hadde 17 år gamle Pelle André Thormodsen en av sine siste kjøretimer. Tirsdag fyller han 18 år, og samme dag skal han kjøre opp.

– Jeg har hørt om det nye prikksystemet, og synes det er strengt. Jeg skjønner på en måte at myndighetene vil gjøre noe, men den nye ordningen er for streng, sier Pelle til PD.no.

Onsdag la statsrådene Magnhild Meltveit Kleppa og Knut Storberget fram ny forskrift som innebærer dobbel prikkbelastning for ferske bilførere med prøvetid. Ordningen gjelder fra 1. juli.

Overtredelser som fører til to prikker i dag, vil fra 1. juli føre til tre prikker. Overtredelser som nå gir én prikk, vil gi to prikker.

For bilførere som er inne i prøvetida, vil prikkbelastningen være det dobbelte, henholdsvis fire og seks prikker.

Åtte prikker og vekk me’n
Ved åtte prikker mister de førerkortet i et halvt år. Dette betyr at ferske bilførere som blir tatt to ganger, mister førerkortet.

Statsrådene viser til at bilførere mellom 18 og 20 år har ti ganger høyere dødsrisiko, og hensikten med dobbelt prikkbelastning er å redde liv.

– Jeg vet om unge menn som har kjørt tulling i to år uten å bli tatt, sier Pelle.

Trafikklærer Elin Eikebrekke tror mer politikontroll er riktig løsning.

Må gjøre noe
– Med så mange ulykker er myndighetene nødt til å gjøre noe, men jeg vet ikke hvor rettferdig den nye ordningen blir, sier Eikebrekke.

Mange unge menn bor nærmest i bilen. Risikoen for at noe skjer er dermed logisk større. En 85-åring med førerkort, og som kjører til byen én gang i uka, kan være en større risiko i trafikken.

– Vi terper jo på risiko og fart, men det er noen som blir helt alene i hodet og brenner på når de får førerkortet. Det går ikke bare på læring, men også modenhet, sier Elin Eikebrekke.

Pelle sier det viktigste han har lært er samhandling med andre trafikanter. Han har kjøpt en Ford Fiesta, og den står ferdig registrert hjemme.

– Jeg gleder meg til bli uavhengig - når jeg skal på skole, på trening, til venner eller på fotballkamp, sier Pelle.

Denne saken er levert av PD.no.

Reklame

Verdens smarteste ladekabel til mobil er norsk

Kommentarer til denne saken