*Nettavisen* Nyheter.

Odd Magne trodde han hadde snakket med Gule Sider

Foto: Per Hovland (Oppland Arbeiderblad)

Men det var før regningen kom ...

28.03.13 16:50

Odd Magne Lundby føler seg lurt. Et firma som utga seg for å være Gule Sider kontaktet ham på en travel arbeidsdag, ifølge Oppland Arbeiderblad.

Lundby var innstilt på å fornye oppføringen her, og takket ja. Men regningen på 3995 kroner kom slett ikke fra den han hadde forventet:

«Gule sider» ble til «gyllenesider» i samtale med annonseselgeren. Dermed gikk fysioterapeut Odd Magne Lundby på limpinnen.

Nå var navnet «gyllenesider.nu». Et svenskregistrert firma.

– På telefonen presiserte selgeren at han ringte fra Gule Sider. Han lurte på om jeg ville videreføre oppføringen fra i fjor. Eventuelt om jeg ønsket å legge til noen nye søkeord på nettoppføringen. Jeg var på forhånd bestemt på å fornye avtale med Gule Sider, derfor sa jeg ja. Den hyggelige svenske mannen i andre enden forklarte at han måtte ta opp mitt samtykke på bånd.

I opptaket passet han på å endre navnet til «gyllenesider». Dette oppfattet ikke Lundby i en travel pasientsituasjon.

Lydopptak
Da regningen kom, klaget Lundby umiddelbart. Å betale fire tusen kroner for å stå på gyllenesider.nu, opplevde han som bortkastet. Fra firmaet, som har sin base i Stockholm, er han blitt tilsendt lydopptaket, med krav om at han betaler innen ti dager – ellers går det hele til inkasso.

– I lydopptaket kommer det riktig nok fram at selgeren sier «gylne sider», med vekt på «sider» og ikke på «gylne». Men jeg reagerer på framgangsmåten, og det er jeg ikke alene om.

Lundby fant flere av sine kolleger oppført på nettsiden. Han har tatt kontakt med noen av dem, og alle bekrefter at de er lurt på samme måte. At det først gis inntrykk av at de ringer fra Gule Sider, og at dette blir endret underveis. Truslene om inkasso har likevel fått folk til å betale, sier Lundby.

Anmelder
Selv akter han ikke det. Mandag anmeldte han saken.

– Dette blir prinsipielt. At noen lager virksomhet av å lure andre på denne måten, finner jeg mildt sagt uanstendig.

Fysioterapeuten mente først at saken var opplagt, men har til sin overraskelse funnet ut at lovverket ikke akkurat er på hans side.

– Som privatperson ville jeg hatt angrefrist på 14 dager. Men siden dette dreier seg om bedriftshenvendelse, har jeg rett og slett ikke noe regelverk å støtte meg til. Dette vet åpenbart noen å benytte. Forbrukerrådet gir ikke annet råd enn å bestride kravet skriftlig. Da kan ikke firmaet ta saken til inkasso. En slik sak kan dermed gå til forliksrådet.

Advarer
Nettsiden til www.gyllenesider.nu er svært enkel. Men det er ikke få norske firmaer som er oppført her. Ved å taste inn diverse bransjer, kommer det opp lange lister.

– Jeg kommer til å advare mine kolleger gjennom fagtidsskriftet vårt, sier Lundby.

... og Lundby er ikke alene om å bli lurt
– Hvis du prøver å protestere, truer de med advokater, forteller blomsterhandler Siri Karsrud.

Blomsterhandleren og frisøren på Eina står oppført på nettsiden gyllenesider.nu. Hun beskriver nøyaktig samme historie som Lundby.

– Jeg spurte gjentatte ganger for å få bekreftet at selgeren ringte fra Gule Sider, det har jeg faktisk flere vitner på. Og selgeren sa ja.

Men da regningen kom fra Gyllenesider.nu, var låten en annen.

– Man blir satt til en sjef, som insisterer på at du har takket ja, og at de har en lydfil som bevis. Denne har jeg ikke fått tilsendt, slik jeg har bedt om. Jeg har hatt mange gørre samtaler med firmaet, og fikk til slutt tilbud om å si opp, mot at jeg betaler for tre måneder, sier hun.

Massør Beate Aarstad Engelund ved Kropp- og Helselinikken i Gjøvik opplevde selgerne som aggressive i sine framstøt.

– De var raske med å true med advokater dersom vi ikke betalte innen fristen. De opererer med 24 prosent rente, og ti dagers betalingsfrist. En ekkel opplevelse, sier hun.

Kropp- og Helseklinikken har gjort det klart at de ikke kommer til å betale.

– De truet umiddelbart med å gå til retten, da jeg tok kontakt for å klage, forteller en frisør på Skreia. Hun har fått støtte av hjelpetjenesten Trygg Handel.

OA har snakket med en rekke andre lokale virksomheter som står oppført. Reaksjonen er enten at de er opprørt og føler seg svindlet, eller at har aldri hørt om nettsiden og kan ikke forstå hvorfor de står oppført.

En link på Facebook advarer på det sterkeste mot nettsiden. Her blåser en rekke «ofre» ut sin frustrasjon.

Får ikke svar
Oppland Arbeiderblad har forsøkt å få ledelsen i gyllenesider.nu til å gjøre rede for sine arbeidsmetoder.

I den begrensede arbeidstiden mellom klokka 09.00 og 12.00 treffer vi kun «Joakim» på kundetjenesten. Han sier det ikke lar seg gjøre å få snakke med sjefen, dessverre. Begrunnelse vil han ikke oppgi. Ved 09.30-tiden i går lovte han imidlertid å videreformidle vår henvendelse og gi sjefen beskjed om å ringe OA. Det ble aldri gjort.

Les flere saker fra Oppland Arbeiderblad.

Nettavisen ønsker en åpen og levende debatt.

Her kan du enkelt bidra med din mening.

Annonsebilag