*Nettavisen* Nyheter.

Økt fokus på publikum

Vålerenga øker fokuset på publikum og lokalt engasjement.

15.12.09 13:46

Søren Eriksen er som vi skrev i forrige uke ansatt som kommersiell leder i Vålerenga. Den nye kommersielle avdelingen iverksettes for å effektivisere driften av klubben, og betyr ikke flere ansatte i administrasjonen.

- Vi er ikke flere i dag enn hva vi var før Søren Eriksen ble ansatt. Han har vært i klubben på en prosjektstilling, og det vi gjør nå er en omorganisering, forklarer administrerende direktør Pål Breen.

- Denne omorganiseringen gir økt fokus på områder vi mener er viktige. Vi skal fortsatt spare penger i Vålerenga og jobber daglig for å få kabalen til å gå opp. Omorganiseringen til kommersiell avdeling er et viktig ledd i å øke inntektene til klubben og effektivisere driften vår.

Klikk på bildet for å forstørre.

Foto: Inge Berge/NA24.no

Ønsker å øke

Et av fokusområdene i den nye avdelingen er å få flere folk til stadion på Vålerengas kamper.

- Vi må se på hvordan Vålerenga oppleves på kampdag og i forkant av hjemmekamper. Vi må se på synligheten i bybildet når vi skal spille våre kamper, forklarer kommersiell leder Søren Eriksen.

- Derfor har vi frigjort ressurser fra andre avdelinger internt (marked og event, amn.) til kun å ha fokus på å få flere folk til stadion. Det er på stadion stemningen skapes, og det er der vi skaper merkevaren Vålerenga.

Norsk fotball har merket en nedgang i tilskuertallet den senere tiden.

- Vi kan ikke slå oss til ro med at sånn er det. Vi burde ha vesentlig bedre tilskuertall enn det vi har. Det gjøres via flere fokusområder. Kjernesupporterne må også dra og vise at de er med klubben i med- og motgang, sier han.

- Men ikke minst kreves det mye av oss. Vi må få folk til å gå oftere på kamp. Det gjøres via måten vi kommuniserer på til alle våre supportere og synligheten vår i våre nærområder.

Klubben for alle

Vålerenga kaller seg Oslos Stolthet, og dette mantraet lever videre.

- Vi må fortsatt skape en stolthet til Oslo og Vålerenga. Vi må være noe allmennheten kjenner til og noe allmennheten forbinder med noe positivt. Totalopplevelsen av Vålerenga må bedres, forklarer han.

- Nå har vi derfor satt i gang en ambisiøs aktiveringsplan hvor vi skal ha mer trykk i bybildet. For å lykkes med dette må vi dra fram alle hjelpere, supportere og ressurser vi har.

For å nå disse målsetningene mener Eriksen klubben må se bredere enn hva tilfellet har vært tidligere.

- Folk er forskjellige og da må vi ut med forskjellige budskap. En gutt på 13 år, eller en tobarnsfar på 45 har forskjellige ønsker når de skal se Vålerenga. Dette må vi bli bedre på, sier han.

- Vålerenga er klubben for alle, og da må vi også ha evnen til å snakke til alle. Men dette er ikke gjort over natta. Vi må bygge stein på stein. Vi, som alle andre merkevarer, ønsker å påvirke folks oppfatning av oss.

Kommersielle inntekter

- Halvparten av våre inntekter er kommersielle og de gjør oss i stand til å drive med toppfotball, forklarer Eriksen.

- I medgangstider er ikke leveringskravene like store som i nedgangstider. Vårt ønske er å levere tilbake mer i kroneverdi enn hva man legger inn i et engasjement i Vålerenga. Derfor jobber vi med skreddersydde løsninger for våre samarbeidspartnere.

Vålerenga har i dag fire personer inkludert Eriksen for å jobbe mot samarbeidspartnere av klubben.

- Med fire stykker er det krevende å få inn såpass med inntekter som vi gjør. De konkurrentene vi ser det naturlig å sammenligne oss med har flere folk ansatt til å hente inn samme summer som vi gjør, forklarer Eriksen.

Synliggjøring

Eriksen forteller at Vålerenga ønsker en større synlighet ovenfor sine partnere.

- Målsetningen vår framover, og spesielt nå i vanskelige tider, er å synliggjøre vår leveranse ovenfor våre partnere. Vi må tettere på kundene våre og vi må drive butikken bedre sammen med de, sier han.

- Vår generalsponsor Hafslund er et godt eksempel. De har stor synlighet på stadion, drakter og i andre kanaler. Vi må se på hvordan vi kan utnytte dette samarbeidet enda bedre, og vi må se på hvordan vi synliggjør verdien av samarbeidet.

Lokalt fokus

Eriksen ønsker også et større fokus mot lokale bedrifter.

- De siste årene har det vært en ganske høy inngangsport for å bli samarbeidspartner med Vålerenga. Nå ønsker vi å lage konsepter for de lokale aktørene også, sier Eriksen.

- Her skal vi rette oss inn mot små- og mellomstore bedrifter i våre nærområder. Dette er ressurskrevende, men samtidig tror vi det er en viktig vei å gå.

Per i dag er det rundt 80.000 ansatte hos Vålerengas samarbeidspartnere.

- Alt henger sammen. Bare hos våre samarbeidspartnere er det nok ansatte til å fylle stadion flere ganger per kamp. Vi må se på hvordan vi kan aktivere disse enda bedre og gjøre at disse har en større stolthet knyttet til å jobbe for en bedrift som støtter Vålerenga.

- Hele målsetningen vår er å gjøre alle våre kunder, fra supportere til samarbeidspartnere, mer fornøyd med hva vi leverer. Leverer vi også sportslig blir dette selvfølgelig enklere, men vi må også bli bedre uavhengig av det, avslutter Eriksen.

Klikk på bildet for å forstørre.

Foto: THOMAS BREKKE SÆTEREN/VIF MEDIA

Nettavisen ønsker en åpen og levende debatt.

Her kan du enkelt bidra med din mening.