*Nettavisen* Nyheter.

Økte inntekter i BA spises opp av kostnadene

Bergensavisens økte salgsinntekter på syv millioner for første halvår, spises opp av en like stor kostnadsøkning. Pressestøtten på 13 millioner kroner redder avisen og sjefredaktør Olav Terje Bergo nok en gang.

20.06.08 11:05

Konsernet, som består av består av Bergensavisen, Bergensavisen Trykk, Bergensavisen Interaktiv, Trippel Reklame og Tårnhjørnet, hadde salgsinntekter på 82,8 millioner kroner fram til juli i år.

Samtidig økte driftskostnadene med syv millioner kroner, til 91 millioner. Hadde det ikke vært for den økte pressestøtten på 13 millioner i første halvår av 2003, hadde minusresultatet nærmet seg et tosifret antall millioner.

I fjor fikk Bergensavisen 11,5 millioner i statlige subsidier første halvår.

- Uten støtten hadde det stått ganske dårlig til med oss, ja. Vi jobber for å bli mindre avhengige av pressepolitikken, men det går ganske tregt. Vi er i hvert fall mindre avhengig enn vi var for 20 år siden, sier Bergo i en lakonisk tone.

Økningen i inntekter fører nesten hele veien til like store økninger i kostnadene. Det gjelder spesielt på abonnementsområdet der de er avhengig av prisen som nummer 1-avisen setter, det gjelder lavpris rubrikkmarkedet der det er svært liten margin.

Det gjelder trykkerinntektene hvor marginene er synkende på grunn av hard konkurranse over hele landet.

- Dekningsbidraget er ganske bra når det gjelder løssalg og store fargeannonser, forklarer Bergo og gir dermed en begrunnelse på hvordan BA har kunnet ta seg råd til å investere i et nytt trykktårn i Bergensavisen Trykk til mellom 5 og 6 millioner kroner.

- Hos de store avisene forventer annonsørene å få muligheten til store fargeannonser, så det har vært etterspørsel hos oss også. Nå kan vi trykke inntil 40 sider med farger på alle sidene. For BAs normale sidetall har antall fargesider økt med inntil tolv sider hver dag, opplyser han.

I mars la bergenstabloiden om innhold, design og fargebruk for å utnytte de økte fargemulighetene fullt ut.

Dette ble også gjort fordi man har økt fokuset på løssalg gjennom mer farger og ungdommelige virkemidler. Fordelingen abonnement - løssalg er i dag 60 - 40, men i løpet av noen år håper sjefredaktøren å nærme seg en 50 - 50 struktur.

- For 20 år siden hadde vi nesten ikke løssalg. Det er bare en annen avis i Norden som jeg kjenner som har en slik fordeling, og det er Jyllands-Posten i Danmark. Vi er ute etter flere lesere i ungdomsgruppen, de abonnerer jo ikke på papiraviser, sier han.

Han forklarer den veldige kostnadsøkningen i BA med flere faktorer, selv om han ikke kan skylde så mye på papirprisene som har sunket i perioden.

- Det har vært en økning i provisjonskostnader og fast lønn. 4,8 prosent er litt i overkant av hva andre har måttet øke med, sier han og mener at nummer-2-aviser over hele verden opplever slike tunge tider

- Sånn er situasjonen i alle verdens avismarkeder med nummer 2-aviser. De sliter tøft økonomisk, og det er små marginer hvor kostnadene spiser nesten opp enhver inntektsøkning, sier han.

Nettavisen ønsker en åpen og levende debatt.

Her kan du enkelt bidra med din mening.