RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss

Om Fasts nylansering

Sist oppdatert:
Mandag lanserte Fast og adm. direktør John M. Lervik sin nye og mye omtalte programvarepakke rettet mot bedriftssøk. Pakken har fått navnet Fast ESP
iMarkedet skrev i forrige uke om sin pre-lansering av den nye programvarepakken Fast ESP.

Denne nye programvarepakken har allerede vært presentert for de ledende bransjeanalytikerne i Florida i forrige uke, og Fast melder om god tilbakemelding fra bransjeanalytikerne.

- De foreløpige tilbakemeldingene fra analytikerne gir oss rett i at dette er et paradigmeskifte i måte virksomheter kan søke i sine raskt økende informasjonsmengder, sier Lervik til iMarkedet.

Fast kaller den nye programvarepakken for et paradigmeskifte for selskapet. Mellom 150.000 til 200.000 utviklingstimer er langt ned i pakken, noe som ført til en investering på 100 millioner kroner for Fast. For at satsingen skal forrente seg, bør Fast selge den nye programvarepakken til bedrifter for et tresifret million beløp i løpet av de neste årene.

iMarkedet hadde et møte med Fast-sjef John M. Lervik, sjef for teknologiallianser Petter Moe, og sjef strategisk forretningsutvikling Truls Berg mandag i forrige uke.

Hva er nytt?

For de mer teknologi-interesserte kan vi si at det nye produktet er en videreføring av Fast Data Search-produktet. Produktet har fått navnet Fast ESP.

Forbedringene er særlig gjort i relevans, som vises når man søker. Her har Fast også gjort forbedringer i dyparkitekturen i sin søketeknologi.

- Vi hever terskelen for produktet, sier Lervik til iMarkedet.

Videre er det lagt vekt på å gi brukerne analyse av søket. Det vil si at informasjon som forfatter av tekst, om personer og generell tekstanalyse vil presenteres for brukeren ved søket.

Til sist legger Fast vekt på at den nye sikkerhetsmodulen i den nye Fast-pakken.

Fast ser for seg at bedriftssøket skal trekke på informasjonen fra både interne og eksterne informasjonskilder. Fast-ledelsen mener selv at deres konkurransefortrinnet, mot mer etablerte aktører i databransjen, er at selskapet kan organisere både ustrukturert og strukturert informasjon som bedriftens ansatte ønsker.

Skal bidra til veksten

Fast legger opp til en vekst på minst 30 prosent til neste år, og den nye Fast-pakken skal være en sentral del av veksten fremover.

Selskapet ser for seg en pris pr. pakke på minimum 1 million kroner, pluss 20 prosent i årlig vedlikeholdskostnader. For en normalkunde for Fast ser det ut til at pris pr. pakke ligger i størrelsesordenen 2,5 millioner kroner, pluss vedlikehold på 20 prosent årlig.

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere