RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss

OMD ble årets mediestrateg

Sist oppdatert:
For andre år på rad fikk mediebyrået OMD i årets mediestrategipris, som deles ut av Mediaforum. De vant med en kampanje for Animal Planet.

I fjor vant mediebyrået prisen for Kims, i år er OMD-kampanjene Toro Wraps (Rieber & Søn) og Animal Planet (Discovery Channel) i finalen i årets Mediestrategipris som deles ut på høstkonferansen til Mediaforum.

Fagansvarlig i Mediaforum, Morten Micalsen, innrømmer at det var tre ulike bidrag i finalen som var vanskelig å måle opp mot hverandre.

- Det ene var for et etablert produkt i et modent marked (Solo - red.anm). Det andre var et shot (Animal Planet - red.anm) og det tredje var lanseringen av et nytt produkt (Toro Wraps - red.anm.). De var i utgangspunktet harde å måle mot hverandre, sier han.

Samtidig innrømmer Micalsen at juryen ikke var i tvil da de skulle finne frem til en vinner. Bates-mannen ledet juryen i år som han gjorde i fjor da OMD også vant (for en kampanje for Kims)

- Det er selve tankeprosessen vi premierer og hvilken verdi den skaper. Dette er et skoleeksempel på hvordan en vinner av mediestrategiprisen skal se ut, mener han.

Beathe Stangeland fra OMD Norway er byråets kontaktperson med OMD Ignition i Danmark, enheten som driver med medienøytrale medievalg i Norden.

- Personlig har dette vært en kjempesjanse, men det er mange involvert i Animal Planet-kampanjen. Det er teamarbeidet som har drevet dette frem, sier hun til Propaganda.

Hun forteller at de i oppdraget fra annonsøren Discovery Channel ble briefet om å levendegjøre Animal Planet.

- Det var på den måten vi fant fram til flaskehalser hvor det befant seg mange mennesker, vi bestemte oss da for å dominere T-banen i Oslo, sier Stangeland.

Telenor Avidis kunder var målgruppen i en avstemning som skulle avgjøre om kanalen ble en del av TV-utvalget de nærmeste årene.

Dette var finaleheatet:

1. "Toro Wraps" - Rieber & Søn (annonsør); OMD Norway

Team: Marie-Louise Alvær, Beathe Stangeland, Ingvild Eide, Anniken Aas-Jacobsen, Espen Klepper, Rikke Støer & Eirik Mikalsen, OMD Norway

2. "Solo" (påskekampanje) - Ringnes (annonsør) ; Zenith, Hei! & JCP

Team: Knut Ladegård (Solo)

Tonje Gjerstad, Thomas Høiby & Camilla Torvik, Zenith

Alf Bendixen, Per Bremer Øvrebø, Holger Fangel & John Kåre Raake, Hei!

Stian Karlsen, JCP

3. "Animal Planet" - Discovery Channel (annonsør); OMD Ignition & Norway

Team: Eddie D'Sa & Pia Kleist, OMD Ignition (Danmark)

Beathe Stangeland & Niclas Bohman, OMD Norway

Øystein Larbøl, Event Compagniet

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere