RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss

Omstarten som lammet mobilnettet

Foto: Telenor (Telenor)
Sist oppdatert:
Torsdag legger Telenor fram sin rapport for Post- og teletilsynet om hva som gikk galt da tre millioner mobilkunder mistet forbindelsen.

Den mest omfattende feilen siden mobilnettet ble åpnet i 1993 ble utløst da Telenor enkelt sagt trykket på Cltr-Alt-Delete og foretok en omstart av en dataserver. De fortsatte fordi sentrale komponenter i selskapets IT-system ikke snakket sammen.

- Skal til bunns i saken
- Vi jobber fremdeles med å komme til bunns i hva som var årsaken. Vi vil i løpet av uken levere en rapport til myndighetene, og vi vil informere pressen når vi har funnet den endelige feilkilden, sier kommunikasjonsdirektør Torild Uribarri i Telenor til Nettavisen.

Tirsdag kunngjorde Telenor at de vil kompensere for tabben ved å ta regningen for alle kundenes mobiltrafikk i pinsehelgen. For selskapet dreier det seg om en ekstrakostnad på «noen titalls millioner kroner».

Rapporten som skal utarbeides blir overlevert Post- og teletilsynet torsdag.

Derfor gikk det galt
Nettavisen har forsøkt å nøste litt i hva som gikk galt - og hvorfor det tok så lang tid å få mobilnettet tilbake i normalt gjenge igjen.

Problemene begynte fredag formiddag. Da opplevde noen av Telenors mobilkunder problemer.

For å løse dette, ble maskinen som styrer deler av nettet startet om. Men denne omstarten ble skjebnesvanger.

Plutselig var alle Telenors tre millioner mobilkunder rammet. Det var vanskelig eller umulig å ringe ut, motta meldinger og sende og motta SMS.

Hvordan ble du rammet? Tips oss

Så ikke sammenhengen
Omstarten som utløste problemene gjaldt mobil datatrafikk, men det var tale- og sms som ble rammet. Hva som var sammenhengen mellom disse problemene brukte Telenor og underleverandørenes IT-folk lang tid på å finne ut. Da de omsider fant den, tok det ikke lang tid før de klarte å rette den. Men det tok 11 timer fra problemene oppsto til feilen var lokalisert, og først etter 18 timer kunne Telenor kunngjøre at feilen var rettet og mobilnettet tilbake i normalt gjenge igjen.

- Det var en veldig spesiell feil. Sentrale komponenter snakket ikke sammen, sier Anders Krokan, informasjonssjef i selskapet, til Nettavisen.

- Konsekvensen av at denne omstarten ga en slik dramatisk sperre eller kork i nettet har vi ingen gode svar på, foreløpig. Men vi jobber for fullt med å finne den reelle årsaken, sier Telenors dekningsdirektør Bjørn Amundsen til Teknisk Ukeblad .

Som et tett vannrør
Han sammenligner situasjonen med en trafikkork eller et vannrør som nesten går tett.

Amundsen bekrefter overfor Teknisk Ukeblad at selskapet har flere nivåer av back up-systemer, også kalt dublisering, men at de nå gjennomgår hele it-strukturen på nytt.

- Vanskelig å se logikken
Informasjonssjef Kristin Tønnessen i Telenor sa lørdag dette til Nettavisen om hvorfor det tok så lang tid å rette feilen.

- Det var vanskelig å identifisere feilårsaken. Da vi fikk lokalisert feilen ved midnatt, så fikk vi også startet feilrettingen og nettet kom da raskt opp igjen.

- Men det er vanskelig å forstå hvorfor det tok så lang tid å finne feilen?

- Man jobbet etter flere hypoteser, men det var vanskelig å se logikken i feilsituasjonen.

Hvordan ble du rammet? Tips oss

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere