*Nettavisen* Nyheter.

Onlinespillenes fremtid

Vi har sett på det som kan bli den neste onlinehiten, rollespillet «Tabula Rasa».

Richard Garriott er en spillegende og når han snakker setter man seg ned, holder kjeft og hører etter. Han har blant annet skapt de populære «Ultima»-rollespillene, og med «Ultima Online» bragte han massive onlinerollespill (MMORPG) til de store massene.

Nå jobber han, og utviklerstudioet hans Destination Games, med «Tabula Rasa», et massivt onlinerollespill med fokus på å fortelle en skikkelig historie. Du løper ikke bare rundt og slåss på måfå, hvert oppdrag og hver hule gjør så du lærer mer om konflikten mellom menneskeheten og de onde romvesenene Bane.

Klone figurer

Du kan i utgangspunktet bare spille som mennesker, men som seg hør og bør har du en rekke klasser å velge mellom. Og i motsetning til andre MMORPG-spill trenger du ikke være redd for og gjøre feil.

Figurenes utvikling følger en trestruktur og alle begynner fra samme rot. For hvert nivå du klatrer i treet kan du lagre figuren, og du kan når som helst klone en av de lagrede figurene og begynne fra det punktet i treet.

Enkelt å spille

Utviklerne jobber hardt for at «Tabula Rasa» skal være så tilgjenglig som mulig. Grensesnittet er strømlinjeformet og ferdighetene dine avgjør kampene. Tallknusing og skade per sekund er i følge Garriot ting han aldri vil ha med i noen av sine spill.

Han vil også at alle skal kose seg med spillet, uavhengig av hvor mange timer de bruker på det. Om du spiller ti eller hundre timer skal altså ikke ha noe å si for opplevelsen.

Feidene med de ulike Bane-monstrene minner mest om et taktisk, tredjepersons actionspill. Du må både benytte terrenget og være kjapp på avtrekkerfingeren for og gå seirende ut.

Som seg hør og bør må du også passe på at figuren din, eller laget ditt, er godt nok. Noen av beistene du møter er vanskelige og spiser figuren din til frokost hvis den ikke holder mål.

Samarbeid

Som i alle andre MMORPG er samarbeid viktig. I «Tabula Rasa» skal du og kompisene dine lett kunne finne hverandre, utføre oppdrag og ha det gøy sammen.

Det å spille sammen med flere åpner også for mer spennende kamptaktikker. For eksempel kan en spiller lokke med seg et beist, mens de andre står klar til og utføre et bakholdsangrep.

Ikke godt å si

Siden vi bare har sett og ikke testet spillet velger vi å ikke mene noe om det. Det eneste vi kan si er at hvis Destination Games får til alt de sier de skal, ligger alt til rette for at «Tabula Rasa» kan bli en hit.

Nettavisen ønsker en åpen og levende debatt.

Her kan du enkelt bidra med din mening.

Annonsebilag