RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss

Opp en divisjon med nordisk satsning

Sist oppdatert:
Rekken av byråer som satser nordisk er lang. Bare i høst har flere norske byråer innledet samarbeid med nordiske byråer.

- Vi har ennå ikke oppdaget at noen annonsører har sagt nei til oss fordi vi ikke er nordiske, men vi ønsker ikke at det skal skje heller. Vi vil komme dem i forkjøpet, sier Pål Spillum, gründer i Spilberg Reklamebyrå

Trekke veksler

Sammen med et svensk og et dansk byrå etablerte de i vår et nordisk nettverk, først og fremst for å kunne trekke veksler på den kompetansen de andre byråene besitter, men også for å komme eventuelle kunder som ønsker å satse nordisk i forkjøpet.

- Det har vært en veldig utvikling i antall norske byråer som satser nordisk, sier Rune Røiseland i Recommended, tidligere AdNotam.

- Fra vi begynte å jobbe med disse planene i fjor rundt juletider og frem til lanseringen dukket de opp som paddehatter, sier Røiseland videre.

Et nordisk marked

Han leder det norske kontoret av denne nyetablerte nordiske byrågruppen, som AdNotam jobbet med å etablere sammen med danske NP3, svenske Funghi og finske Leine & Sandqvist i over ett år. Men for Recommended er det ikke bare snakk om å kapre nordiske kunder, men også en videreutvikling av miljøet.

Han er sikker på at det er et marked for kommunikasjonsbyråer som satser på det nordiske markedet.

- Vi fikk et selskap i Stockholm til å gjøre research for oss. De var i kontakt med en rekke nordiske selskaper som sa at behovet var der, forklarer Røiseland.

Spilberg og AdNotam er ikke det eneste byrået som på en eller annen måte, men sistnevnte er de som har gått lengts, blant annet med navnebytte. Ogilvy, Renommé, Pran & Torgersen, McCann og Argument har alle gjort det. Det har også OMD gjort, som blant annet har etablert en nordisk ledergruppe.

Opp en divisjon

- Vi ser at vi har mange felles interesser med disse byråene. Samtidig ser vi at det er mange kunder som ser etter en skandinavisk konstellasjon sier Stein Finstad i Pran & Torgersen til Propaganda.

De har funnet sammen med Scandinavian Retail Center i Sverige og Kampagnen i Danmark.

- Tilbakemeldingen har vært positiv. Du kommer opp en divisjon. Det er ingen hemmelighet at mange store annonsører har sitt hovedkontor i enten Stockholm eller København. Da faller vi ofte igjennom, men nå har vi en lokal forankring og et bredere tilbud, sier Finstad.

Flere av de store, internasjonale annonsørene og dermed også byråkjedene ser på Norden som ett marked. Leo Burnett har lenge operert med en nordisk toppsjef. I McCann er de nå i ferd med å tydeliggjøre sin strategi og profil i Norden, mens de nordiske Ogilvy-byråene heretter rapporterer en bunnlinje inn til Ogilvy internasjonalt.

- Vi får en organisasjon og struktur som gjør det lettere å jobbe nordisk nå. Målet er å tydeliggjøre posisjonen i Norge og resten av Norden, sier Helge Wold, administrerende direktør i McCann Norge.

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere