RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss

Oppgang over hele fjøla

Sist oppdatert:
Samtlige medier kommer til å oppleve annonsevekst til neste år, skal vi tro Clear Channels prognoser, som sier at TV blir større en avis til neste år.

Mediemarkedet kommer til å oppleve et nytt bonanza, skal vi tro Clear Channel, som tror på en annonsevekst på hele ti prosent til neste år.

- Norge er et av de landene i verden som har hatt desidert størst annonsenedgang og starter fra et lavt nivå, forklarer administrerende direktør Toivo Møller-Pettersen. Han hevder opphentingen fra 2003 vil være relativt lik andre land. Men Norge starter på et lavere nivå.

Størst vekst hevder Pettersen vil komme på, ikke uventet, Internett. Så langt i år har nettet vokst med 38 prosent (ifølge tallene fra Mediebyråenes Interesseorganisasjon) og Møller-Pettersen hevder veksten kommer til å bli den samme til neste år.

- Nettet tar annonseomsetning fra avis. Det er ikke uten grunn at Aftenposten har startet Finn. Formatene har blitt mer standardisert og kunnskapen blant medierådgiverne om nettet har økt, sier Møller-Pettersen som en forklaring på hvorfor nettet vil fortsette sin oppgang. Men han tror enda ikke nettet har hentet ut hele sitt potensial.

2004 mener Clear Channel vil bli kjent som det året TV gikk forbi avisene i størrelse. Så langt i år har avisene omsatt reklame for 1592 millioner kroner, mot TV-kanalenes 1518 millioner kroner.

- Avisene mister lesere og taper nyhetslesere til nett og TV og sliter med annonseinntektene. Vi mener at avis har en for stor markedsandel, men tror at de vil oppleve en MIO-oppgang på 5,5 prosent til neste år, sier Møller-Pettersen.

Dermed er det duket for at TV kan overta posisjonen som landets største reklamemedium. Clear Channel tror på en reklamevekst på TV til neste år på åtte prosent gjennom MIO, noe som vil føre til at MIO-omsetningen vil ligge på 1997 millioner kroner, mot 1989 millioner kroner for avisene.

Ikke uventet tror Clear Channel også på en solid oppgang i radiomarkedet, som selskapet var involvert i gjennom Radio1 til inntil nylig.

Med en ny radiokanal på markedet og dermed økende konkurranse, spår Møller-Pettersen og Clear Channel en vekst på 19 prosent, noe som dog er mindre enn de mest optimistiske spådommene.

- Det blir et rotterace på radiomarkedet til neste år. Fokus kommer til å øke og vi tror en ny kanal vil gi både prispress og markedskrig i radiomarkedet.

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere