RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss

Oppgangen stoppet i august

Sist oppdatert:
På tross av god utvikling på annonsemarkedet hittil i år, stoppet veksten opp i august. Så langt i år har annonseringen vokst med 2,5 prosent, ifølge MIO.

Til sammen har det blitt omsatt annonser gjennom mediebyråene for 3,083 milliarder kroner de første syv månedene i år. Det er en vekst på rundt 80 millioner kroner, eller 2,5 prosent, fra samme periode i fjor, melder Mediebyråenes Interesseorganisasjon. Men markedet har ikke snudd ennå.

- Det er feil å si at markedet har snudd, det er det for tidlig å slå fast. I august hadde mediene faktisk en viss tilbakegang isolert sett, sier leder for Mediebyråenes Interesseorganisasjon, Roar B. Sletner til Propaganda.

Best vekst er det Internett (se egen sak), som har. Til sammen i år har mediebyråene omsatt nettreklame for 100 millioner kroner fra januar til august, opp 44 prosent fra 69 millioner etter samme periode i fjor. Også utendørs, TV og radio opplever en viss vekst så langt i år, men ikke på langt nær like mye som nettet.

MIO-tall, januar til august 2003

2003/2002

Dagspresse: 1,187 mrd. / 1,213 mrd.(-2,1 % )

Ukepresse/magasiner 259 mill./ 258 mill. (+0,2 % )

Fagpresse 49,9 mill./ 59,6 mill. (-16,2 %)

TV 1,110 mrd./1,060 mrd. (+4,7 %)

Radio 139 mill./135,7 mill. (+2,7 %)

Internett 100,7 mill./ 69,7 mill. (+44,4 %)

Kino 37,8 mill./41,6 mill. (-9,2 %

Utendørs/plakat 127,8 mill./118,9 mill. (+7,4 %)

Andre medier 70,9 mill./49,5 mill. (+43,3 %)

Sum medieomsetning 3,083 mrd./3,008 mrd. (+2,5 %)

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere