RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss

Oppgitt over Aps jernbanekritikk

Samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen på talestolen under Østlandssamarbeidets og Jernbaneverkets InterCity-konferanse mandag 27.10.14.
Samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen på talestolen under Østlandssamarbeidets og Jernbaneverkets InterCity-konferanse mandag 27.10.14. Foto: Berit Roald (NTB / Scanpix)
Arbeiderpartiet vil bruke 400 millioner mer enn regjeringen på vedlikehold av jernbanen neste år. – Historieløst, svarer samferdselsministeren.

Regjeringen nedprioriterer vedlikeholdet av jernbanen, mener Arbeiderpartiets samferdselspolitiske talskvinne Eirin Sund.

Hun viser til at det av Nasjonal transportplan går fram at jernbanen trenger 6,7 milliarder kroner i 2015 for å hindre at etterslepet i vedlikeholdet øker.

– Regjeringen vil bevilge 6,378 milliarder kroner. Vi ønsker å øke dette med ytterligere 400 millioner kroner, slik at vedlikeholdet av jernbanen kan gå som planlagt, sier Sund til NTB.

Ikke i mål

Samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen (Frp) var mandag en av innlederne på en jernbanekonferanse i Oslo der InterCitysatsingen på Østlandet var tema.

Her var også etterslepet i vedlikeholdet et tema.

– Vi er langt fra i mål. Det mangler 200 millioner kroner for å stoppe etterslepet, sa statsråden.

Solvik-Olsen mener kritikken fra Arbeiderpartiet er historieløs. Han viser til at i statsbudsjettet i 2013, som var den rødgrønne regjeringens siste budsjett, lå bevilgningen til fornying av jernbane på 900 millioner kroner, mens det nå foreslås å bruke 1,9 milliarder kroner.

Til NTB sier han at etterslepet på vei er langt større enn det er på jernbanen.

– Mens det er 17 milliarder kroner på jernbane, er det på mellom 50 og 70 milliarder kroner for vei. Vi foreslår derfor at vi begynner å hente inn vedlikeholdsetterslepet på vei neste år, mens vi for jernbane vil sikre at det ikke vokser ytterligere, sier Solvik-Olsen.

Utbygging

I sitt foredrag skrøt statsråden av regjeringens jernbanesatsing, men kunne ikke love pendlerne en raskere InterCity-utbygging på Østlandet. Solvik-Olsen kan ikke love full utbygging før i 2030, slik det også går fram av Nasjonal transportplan.

– Jeg ønsker å gjøre dette kjappere, men tør ikke love det ennå, sa statsråden.

Jernbaneverket mener de kan jobbe raskere og ha alt klart i 2027, opplyser fungerende jernbanedirektør Gunnar G. Løvås til Aftenposten.

– Når Jernbaneverket mener at det er mulig å framskynde dette innenfor dagens system, bør statsråden ta den ballen og gjøre noe med det, sier Sund.

Solvik-Olsen gir uttrykk for at kritikken er urimelig i og med at den rødgrønne regjeringen mente at InterCity-byggingen ville ta 18 år.

Solvik-Olsen sier at han er opptatt av at det totale investeringsomfanget for jernbanen framover ikke må øke, at det er viktig å få til raskere beslutningsprosesser, og at kostnadene må holdes under kontroll.

– Det er ikke bare å pøse ut penger. Det vil være uansvarlig. Jeg er veldig opptatt av at vi ikke skal få kostnadsoverskridelser. Det er jo virkelig med på å skape forsinkelser. Da kommer Finansdepartementet inn i bildet, og det tar tid, sier statsråden.


Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere