RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss

Oppjusterte bulkrater

Sist oppdatert:
Skipsmeglerhuset Fearnleys har igjen justert rateanslagene kraftig opp for større bulkskip etter nok en sterk uke i spotmarkedet.
Fearnelys mener at ettårige timecharterkontrakter for capesize-bulkskip på 150.0 dødvekttonn nå ligger på 34.000 dollar pr. dag. Det er opp fra 29.000 dollar satt for en uke siden. Ratene har blitt justert opp kontinuerlig de siste ukene i takt med den rivende utviklingen i spotratene.

Ettårs raten for de enda større 170.000 tonnerne er justert opp fra 38.500 til 42.000 dollar pr. dag. Timecharterratene er nå tilbake på nivåene fra slutten av 2005.

Også ratene for panamax’en er justert opp denne uken. Fearnleys ser nå 12 måneders kontrakter på 22.000 dollar pr. dag for 75.000 tonnerne, opp fra 21.500.

Handysize-estimatet er derimot justert ned fra 21.500 til 21.250.

Det sterke utviklingen i bulkratene har fått greskamerikaneren Peter Georgiopoulos til å bevge på seg, og ifølge Fearnleys har Peter Gs Genco plukket to panamax og et handymax-bulkskip.

Arne Blystad meldes å ha kjøpt den 1998 bygde panamax’en Moleston på 72,640 dødvekttonn. Prisen skal være 33 millioner dollar.

Fakta:

Capesize, bulkskip på 150.000 til 170.000 dødvekttonn.

Panamax, de største bulkskipene som kan passere gjennom Panama-kanalen, typisk 75.000 dødvekttonn.

Handy/Handymax/Supramax, størrelser på mellom 40.000 og 56.000 dødvekttonn.

Bulkskipene frakter alle typer "tørre" råvarer i bulkform, og de tre viktigste lastene er malm, kull og korn.

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere