RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss
Foto: Tom Gustavsen (Romerikes Blad)

Opprørt over taxitrøbbel

Sist oppdatert:
Kom for seint i barnebarnets konfirmasjon. Drosjesentralen skylder på kjøre- og hviletidsregler.

Allerede en uke før barnebarnets konfirmasjon sist søndag bestilte Arild Jensen (70) drosje som skulle frakte ham og rullestolen fra leiligheten på Gjestad bo- og aktivitetssenter til kirken. Dagen før den store dagen ringte 70-åringen med den aggressive muskelsykdommen MS til drosjesentralen på nytt, grunnet dårlige erfaringer, for å få bekreftet at bestillingen var i orden.

– Operatøren sa alt var i orden. Jeg hadde bestilt bilen til klokka 10.25, for å ha litt god tid før seremonien som startet klokka 11. Men søndag varte og rakk det, og ingen drosje dukket opp, forteller Jensen til Romerikes Blad.

På gråten i fortvilelse
Da det avtalte avreisetidspunktet hadde passert ringte 70-åringen til drosjesentralen for å etterlyse bilen han hadde bestilt.

– Da fikk jeg beskjed om at de nettopp hadde forsøkt å ringe meg, for å si at de ikke hadde noen handikapdrosje å sende. Grunnen var at alle sjåførene på disse bilene hadde brukt opp kjøretiden sin og måtte hvile før de kunne kjøre mer, forteller Jensen, som knapt trodde sine egne ører.

Løsningen ble at to ordinære drosjer kom i stedet. En personbil fraktet Jensen og hans tidligere kone, Vigdis Nordal (67), som nå er hans beste venn og hjelper, og en bil fraktet rullestolen.

– Det ble veldig stressende og vi kom for seint fram til kirken. Seremonien hadde allerede startet, så vi måtte liste oss inn. Arild var på gråten i fortvilelse, sier Vigdis.

– Jeg synes det er leit at det gikk så langt at vi kom for seint til barnebarnets konfirmasjon, sier den rullestolavhengige 70-åringen.

Drosjesentralen besluttet at de ikke skulle ta betalt for turen.

– Men det skulle da bare mangle også, mener Vigdis.

– Ikke første gang
Ifølge Arild Jensen er det ikke første gang han har opplevd lignende trøbbel med drosjetransporten han er avhengig av for å komme seg rundt.

– Det har hendt flere ganger at jeg har måttet vente, purre og klage, forteller han.

Sønnen Tom Nordal Jensen (44) er også opprørt.

– Behandlingen han får fra drosjesentralen er uverdig og uprofesjonell. Et minstemål dersom sentralen finner ut at de ikke kan levere tjenesten som er bestilt, må være at de gir beskjed god tid i forveien. Noe annet er mangel på respekt, tordner han.

Innrømmer problemer
Daglig leder Dag Bakke i Øvre Romerike Taxi innrømmer at selskapet har store problemer med handikaptransport, spesielt i helgene.

Han anslår at de hver måned har opp mot ti lignende situasjoner som den Arild Jensen havnet i søndag.

– Det skyldes at vi er underlagt kjøre- og hviletidsbestemmelser på de bilene som brukes til handikaptransport. Det er for øvrig de samme bilene som brukes til minibusstransport. I tillegg har vi en dekningsplikt overfor publikum som vi skal oppfylle. Da hender det at sjåførene på disse bilene går tomme for kjøretid, sier Bakke.

– Men er det ingen måte dere kan planlegge dette bedre på, når dere får en bestilling en uke i forveien?

– Nei. Vi må prioritere de oppdragene vi får, og dessverre hender det da at vi går tomme for kjøretid. Dette er like frustrerende for oss som for kundene. Sjåførene ville selvsagt kjørt om de kunne. Vi jobber opp mot direktoratet for å få et fritak for handikaptransport, sier Bakke.

– Må planlegge bedre
Tom Nordal Jensen og foreldrene mener imidlertid det blir for lettvint av drosjeselskapet å skylde på kjøre- og hviletidsreglene.

– Reglene er slik de er. Drosjesentralen må sørge for å ha nok sjåfører med kjøretid tilgjengelig, når de tar på seg oppdrag. De må bli flinkere til å planlegge, sier Tom.

Arild Jensen forstår ikke hva som er problemet.

– Når sentralen vet at de har bestillinger på turer inne flere dager i forveien, må det være mulig å sette opp kjørelister deretter. Slik de holder på nå kan de i alle fall ikke fortsette, fastslår han.

Les flere saker hos Romerikes Blad her.

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere