*Nettavisen* Nyheter.

Oppturen fortsetter i tank (Ny)

Oppgangen både i spotmarkedet og i futuresmarkedet fortsatte for supertankerne i går. Spotraten nådd i natt 120.000 dollar pr. dag for moderne VLCC'er. Les mer her

19.05.08 00:17

Nytt: Oppdatert med nye slutninger



I natt ble moderne VLCC'er slutter på nivåer rundt worldscale 180 på standardstrekningen den Arabiske Gulf til Japan, TD3. Det tilsvarer en rate på 120.000 dollar pr. dag. Mandag kveld lå spotraten på ws 143, eller 95,600 dollar pr. dag.



De siste slutnignen gjort i VLCC-markedet i natt var en modere VLCC på ws 180 fra Gulfen til Japan med laste dato 12. februar. Lasten er på 270.000 tonn. Videre er det rapportert en slutning fra Gulfen til Singapore på ws 195 med lastedato 20. februar.



Det har vært stor aktivitet i markedet de siste par ukene i det befrakterne nå skynder seg for å dekke posisjoner i forkant av at store deler av Asia tar fri neste uke i forbindelse med feiring av det kinesiske nyttåret.



Skipsmeglere opplyser til iMarkedet.no i formiddag at det så langt har vært stille i markedet onsdag.



Også i futuresmarkedet på shippingbørsen Imarex fortsatte de nærmeste månedskontraktene å stige på den sterke utvikling i det fysiske markedet. Februarkontrakten for TD3-ruten ble løftet fra ws 131 mandag kveld til ws 146 ved børsslutt på Imarex i går. På timecharterbasis tilsvarer dette en oppgang på 13.000 dollar pr. dag til 97.600 dollar pr. dag.



Marskontrakten på TD3 steg fra 56.900 dollar pr. dag til 64.600 dollar. Også kontrakten lenger ut ble hevet et par tre worldscalepoeng i går etter å ha ligget stille et par dager.



På den andre standardstrekningen for VLCC'ene fra Vest-Afrika til US Gulf, var det kun mindre endringer. Spotraten lå i går kveld på 71.700 dollar pr. dag, mens februarfutures ble handlet på nivåer tilsvarende 84.000 dollar pr. dag.




Fakta:

VLCC (Very Large Crude Carriers), råoljetankskip på mellom 220.000 og 310.000 dødvekttonn.



ULCC (Ultra Large Crude Carriers), råoljetankskip større enn 310.000 dødvekttonn.



Suezmax, råoljetankskip på mellom 120.000 og 150.000 dødvekttonn. De største råoljetankskipene som kan gå fullastet gjennom Suez-kanalen.



VLOO (Very Large Ore Oiler), skip på størrelse med en VLCC, men som kan ta enten olje eller malmlaster.



Tidscerteparti (timecharter, t/c) - frakten avtales som leie for skip med mannskap. Befrakteren bestemmer hvordan skipet skal benyttes. Befrakteren betaler de "reiseavhengige" utgiftene som bunkers, havne- og kanalutgifter, samt utgifter til lasting og lossing, mens mannskap, administrasjon etc. dekkes av reder.



Worldscale (WS) – Fraktesystemet Worldscale er en tabell som gir antall dollar per tonn olje for nesten enhver tenkelig reisekombinasjon. Fraktratene i tabellen - de såkalte flat-ratene - betegnes Worldscale 100 (W100).



Flat-raten er den raten per tonn som gir standardskipet (for tiden et skip på 75.000 dwt) en inntjening på USD 12.000 per dag på T/C-basis for den gitte reisen. Der flat-raten er USD 10,00 per metrisk tonn, vil ratenivået ved W50 bli 50 prosent av basisraten W100, altså USD 5,- per tonn. Flat-raten W100 skal altså være like lønnsom for "standardskipet", uansett hvilken av reisene i tabellen skipet sluttes for. Store tankskip trenger lavere W enn små for å tjene penger.

Nettavisen ønsker en åpen og levende debatt.

Her kan du enkelt bidra med din mening.