*Nettavisen* Nyheter.

Oppvask etter nedvask

Profesjonelle husvaskere tar gjerne godt betalt for å frigjøre deg fra skitt og støv i ditt eget hjem. Men det er ikke alltid resultatet blir som ventet.

10.02.06 10:15

Endelig skulle huset bli skikkelig rent til jul. Etter en sommer med to valpekull på vaskerommet og fire unger over alt ellers i eneboligen, var behovet for såpe og klut stort. Gravide Elin Granstad på Prestfoss ville derfor koste på seg profesjonell nedvask av huset i oktober i fjor.

Klikk på bildet for å forstørre.

Foto: TV2HD

- Vi ville unne oss en husvask, vi er seks mennesker som bor her, det skulle være jul og søstera mi skulle låne huset til en barnedåp i jula, så da ville vi unne oss den luksusen, forteller Elin.

Godt forberedt besøk
I en annonse i lokalavisa fant hun fram til firmaet Renhold og villaservice. Firmaet reklamerte med følgende: ”Flyttevask og hovedrengjøring utføres raskt og rimelig av familiefirma”. Thore Magnussen driver firmaet sammen med kona, og de tok imot bestilling om nedvask og anslo at prisen ville komme på 3000-4000 kr.

Elin hadde forberedt besøket godt, det kan søsteren Linda Syversen fortelle.

- Jeg inviterte henne på kaffe noen dager før firmaet skulle komme, men hun hadde ikke tid. Hun drev og ryddet bort ting slik at rengjøringsfirmaet skulle komme til og få gjort jobben sin, sier Linda.

Støv på flyttefot
Renhold og villaservice kom for å gjøre jobben, og i fem timer vasket ekteparet Magnussen i hjemmet til Elin. Først da de hadde fått betaling og reist igjen, oppdaget firebarnsmoren hvor mye som ikke var gjort.

- Det verste var vaskerommet, her kunne de ikke ha vært i det hele tatt! Her var det flueskitt fra i sommer, masse gammelt støv, og listene så ikke ut! I tillegg så det ut som støvet bare var dratt rundt andre steder i huset, og det var striper etter gulvvasken. Det eneste som var bra var vindusvasken, sier Elin.

Elin klaget skriftlig til firmaet to ganger, men fikk bare et oppgitt svar på telefonsvareren etter andre brev. Daglig leder Thore Magnussen sa at han ikke ville betale tilbake etter å ha vasket hos familien Granstad en hel dag.

Oppvaskmøte

Klikk på bildet for å forstørre.

Foto: TV2HD

«TV 2 hjelper deg» inviterte Thore Magnussen i Renhold og villaservice til et møte med Elin Granstad for å finne en løsning. Magnussen mente at de gjorde en god jobb, og synes Elin er kravstor.

Han sier de fikk beskjed om at de ikke skulle vaske på vaskerommet, og at de ellers var innom alle rom og gjorde det de rakk på fem timer. Han ønsker at Elin skal sende inn klage til Forbrukerrådet slik at de kan avgjøre om det er snakk om mangelfullt utført arbeid.

Dette er ikke Elin interessert i å gjøre. Hun vil heller benytte et annet firma neste gang, og anser seg ferdig med saken.

LES FLERE FORBRUKERSAKER PÅ WWW.TV2HJELPERDEG.NO

Nettavisen ønsker en åpen og levende debatt.

Her kan du enkelt bidra med din mening.

Annonsebilag