RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss

Orkla fortsetter fremgangen

Sist oppdatert:
Ikke siden første kvartal i 2001 har Orkla Media hatt fremgang i annonseinntektene. Så langt i år har annonseinntektene falt med 48 millioner kroner, men fortsatt leverer de gode resultater.

Landets nest største mediekonsern, Orkla Media, tjener fortsatt penger, men det er langt frem til storebror Schibsteds kvartalstall

For mens Schibsted hadde et driftsresultat på 117 millioner kroner etter tredje kvartal i år, etter en omsetning på 2,031 milliarder kroner, klarte Orkla kun 33 millioner kroner av en omsetning på 1,799 milliarder kroner. Mens Schibsteds driftsresultat vokste med 46 millioner kroner, vokste Orklas med kun en million kroner.

Men selv om Orkla ikke har like gode tall som landets største mediekonsern, er det vekst å spore i konsernet. Selskapet økte inntektene med 128 millioner kroner til 1,799 milliarder kroner, blant annet på grunn av en svak fremgang i Orklas norske avisbedrifter. Ifølge Orklas kvartalsrapport skyldes fremgangen i hovedsak positiv inntektsutvikling samt lavere papirpriser. Også suksessen med sladderbladet Her og Nå bidrar til å dra opp. Hoveddelen av inntektesfremgangen skyldes riktignok salget av avisene i Nedre Schliesen i Polen, som innbragte over 80 millioner kroner.

Orkla rapporterer dessuten om annonseinntekter i de norske avisene som utvikler seg bedre enn totalmarkedet, men ser en på den totale annonseutviklingen til konsernet, har ikke Orkla hatt økning i annonseinntektene siden første kvartal i 2001.

Så langt i år har annonseinntektene falt med 48 millioner kroner, men fallet har blitt stadig mindre. I fjerde kvartal 2001 var annonsenedgange på hele 152 millioner kroner, mens den i årets tredje kvartal kun har vært på seks millioner kroner.

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere