RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss

Orkla selger sitt mediehus

Sist oppdatert:
Orkla vil kvitte seg med sine blader og aviser i inn- og utland, helt eller delvis. Det stilles imidlertid strenge krav til kjøperen.
Foreløpig har Avishuset Dagbladet åpent meldt sin interesse, mens andre har gitt signaler via lukkede kanaler. Konsernsjef Dag J. Opedal vil ikke si noe om dette, heller ikke hvem Orkla kunne tenke seg som partner.

– Orkla Media har siden starten i 1983 utviklet seg til å bli et ledende mediekonsern, med virksomheter i åtte land. Vi har en omsetning på 8,7 milliarder kroner og 8.400 ansatte. Det er mange som er interessert i å utvikle dette selskapet, sier Opedal.
Han betegner utviklingen de siste 22 år som en solskinnshistorie, med en gjennomsnittlig årlig avkastning på 15-20 prosent.

Flere alternativer
Styret behandlet strategien rundt salgsprosessen fredag, og holder flere muligheter åpne. Orkla kan ende opp i en majoritetsposisjon overfor en ny partner eller en mindretallsposisjon. Det kan også bli et joint venture-opplegg. Den minst realistiske løsningen er trolig at Orkla ASA sier nei takk til alle interessenter og blir sittende som 100-prosentseier av Orkla Media etter en budrunde.

I begrunnelsen for å søke en eller flere partnere sier styret at Orkla må ha et langt perspektiv og posisjonere selskapet for morgendagens utfordringer. Det er særlig nettvirksomhet og gratisaviser som vil kreve nytenkning og store ressurser, slik Orkla ser det. Og her er det altså behov for industriell og finansiell innsprøytning i form av samarbeid eller salg.

– I vurderingen av alternativer vil vi legge vekt på tre kriterier: Hva interesserte aktører kan by på av planer for industriell utvikling av Orkla Media, hvilke bidrag de kan gi til verdiskapningen for Orklas aksjonærer, samt respekt og videreutvikling av selskapets publisistiske verdier, sier Opedal.

Ikke bare norske
Han understreker at styret primært vil ha en helhetlig tilnærming, men at det også kan være alternativer som er gode for hver enkelt hovedvirksomhet. Det står ingenting i meldingen etter styremøtet om at interessentene må være norske, noe som åpner for lokalt salg av virksomhetene i Sverige, Danmark og Polen.

– Vi må tenke udogmatisk om eget eierskap. Orkla vil ikke tviholde på å være 100-prosentseier hvis målet om å utvikle selskapet bedre lar seg ivareta på annen måte. Orklas styre har tvilt seg fram til å åpne for samarbeidsløsninger eller salg. Det vi legger fram i dag, er ikke en løsning, men en retning, sier Opedal.
I løpet av mars skal det utarbeids en informasjonspakke til interessenter og i løpet av «noen» måneder håper Opedal at løsningen ligger på bordet. Orkla har engasjert Deutsche Bank som finansiell rådgiver.

Kjetil Haanes er hovedtillitsvalgt for de ansatte og sitter dermed i styret. Han tror at Orkla Media går mot slutten som selvstendig enhet i Orkla-konsernet, men vil ikke gå imot et salg.

– Dagbladet er en av flere gode løsninger. Vi vil ha noen som kan avisdrift og som ikke bare skal realisere penger, sier Haanes til NTB.

Han tror ikke på en fortsatt heleid Orkla-løsning, heller ikke en majoritetsposisjon.

(NTB)

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere