Gå til sidens hovedinnhold

Oslo bystyre: Frp-forslag om Fornebubanen nedstemt

Frp ble stående alene i Oslo bystyre onsdag med sitt forslag om å skrinlegge den planlagte Fornebubanen.

RÅDHUSET, OSLO (Nettavisen): - Dette er det endelige vedtaket om Fornebubanen. Tidligere har bystyret bare sagt at vi ønsker oss banen. Nå har vi vedtatt styringsrammen, sier en av bystyrerepresentantene som var godt fornøyd med vedtaket onsdag, Arbeiderpartiets Andreas Halse.

- Hva sier du til dem så frykter et økt bompengeåk med Fornebubanen?

- Dette prosjektet er innenfor med de bompengene vi har i dag, sier Halse til Nettavisen.

Les også: Mot politisk jordskjelv i Oslo: MDG større enn Arbeiderpartiet

Frp ba om stans

Fremskrittspartiet forsøkte å sette en stopper for prosjektet i bystyret onsdag med et privat forslag fra Aina Stenersen og Carl I. Hagen. Det gikk ikke. Halse frykter ikke at Frp og bompengelista skal klare å velte prosjektet etter valget.

Les også: Bompengeavtale kan gi milliarder til Oslo, men regjeringen vet ikke hvor mye

- Nå viser målingene klart flertall for den rødgrønne alliansen. Vi skal sørge for at dette blir bygd, men det er en realitet at det er to partier som truer dette prosjektet, sier han.

Et klart flertall i bystyret sa et tydelig ja til oppdatert styringsramme for Fornebubanen og nei til forslaget fra Fremskrittspartiets Aina Stenersen og Carl I. Hagen om å skrote hele prosjektet.

Lae Solberg: - La oss feire

Det ville være en skandale å si nei til dette prosjektet med støtte fra staten, sa Høyres Eirik Lae Solberg i debatten:

- Når staten tilbyr 66 prosent finansiering av store prosjekter, så synes jeg vi skal si ja. I 2012, da vi holdt på med Oslopakke 3, så var stort sett alt bompengefinansiert. Så i 2016 hadde vi endelig fått en regjering som prioriterte kollektivtrafikk. Nå i 2019 er vi altså tilbudt å få finansiert 66 prosent av prosjektet. Det er jo en fantastisk utvikling, fra null - da Ap styrte Norge. Det vil være skandale om vi sier nei til prosjektet. La oss si ja og la oss feire at Fornebubanen blir en realitet.

Representantene i Oslo bystyre er onsdag samlet til et siste møte før valget. Du kan følge Nettavisens direktedekning av møtet nederst i saken.

Hagen: - Kan ende på 25 milliarder kroner

Carl I. Hagen (Frp) gikk på talerstolen i et forsøk på å få bystyret med seg på å skrinlegge prosjektet som nå er i startgropa.

- Kostnadsrammen er satt til 21.200 millioner. Det er enorme kostnader. Det kommer i årevis til å bli kaos på Skøyen og Vækerø. Jeg antar man skal fjerne en masse villaer på Vækerø med tiden. Det er også rart når man ser kostnaden i sammenheng. Det går jo allerede en trikk som stopper et par hundre meter unna den nye traseen for Fornebubanen. Nå blir det altså trikk, jernbane og T-bane. Jeg synes det blir for mye. Jeg har sagt at man kanskje ikke skulle bygge Holmenkollbakken. Det ble mye dyrere enn planlagt. Det skulle ikke forundre meg om Fornebubanen ender på 25 milliarder kroner.

Andre representanter Nettavisen snakket med under møtet utelukker ikke at Hagen kan få rett i at det blir overskridelser, men mener det ikke er tvil om at prosjektet vil bli samfunnsøkonomisk lønnsomt.

Les også: Her vil Frp ha T-banestasjon og en roterende restaurant

Klikk her for å se web-tv fra bystyresalen.

Klikk her hvis du vil laste ned sakskart (PDF) til bystyrets møte 4. september 2019:

Sakskart I

Sakskart II

Sakskart III

Kommentarer til denne saken