Partene i Oslopakke 3-samarbeidet ble søndag kveld enige om en revidert avtale.

Det innebærer blant annet at kapasiteten på E18 utvides med 1,5 kilometer mellom Lysaker og Strand - og at det innføres rushtidsavgift.

Les også: Solvik-Olsen: Bompengesatsene kan oppfattes usosialt

Les også: Bompenger også for elbiler i Oslopakke 3

MDG: - Vil gjøre Oslo til bedre by å bo i

Miljøbyråd Lan Marie Nguyen Berg (MDG) sier hun er stolt over avtalen om Oslopakke 3.

- Hverdagen blir nå enklere for alle i Oslo og Akershus, sa hun på mandagens pressekonferanse.

Etter tidkrevende forhandlinger kom partene til enighet søndag kveld.

Les hele Oslopakke 3-avtalen på Statens Vegvesen sine nettsider her.

– Vi var grunnleggende uenige om flere ting. E18-utvidelsen vestover har vært det vi har vært mest uenige om, men jeg synes vi har kommet fram til et godt kompromiss, sa Nguyen Berg.

(Artikkelen fortsetter under)

Hun er sikker på at rushtrafikkavgiften for dieselbiler vil føre til færre biler i hovedstaden, noe som igjen vil føre til bedre luftkvalitet.

– Denne avtalen vil gjøre Oslo til en bedre by å bo i, slo hun fast.

Professor Frank Aarebrot ved Universitetet i Bergen (UiB) sier til Nettavisen at E18-utbyggingen utvilsomt er et nederlag for MDG.

- Nederlag for MDG

- Det er et nederlag. Et kompromiss innebærer både seire og nederlag, og for MDG er innføringen av rushtidsbetaling en sier.

- Hvordan tror du deres velgerskare vil se på løsningen for Oslopakke 3?

-Dette er et kompromiss, med seiere og nederlag for alle partene. Hvis MDGs velgere har inntrykk av at «å ikke bygge mer vei» er viktigere enn rushtidsavgiften, taper de på saken.

- Men på den annen side: Vi vet at rushtidsavgiften virker, det har vi sett i Bergen. Den kan innføres før veiutbyggingen starter, så det kan tale til MDGs fordel, sier han.

- MDG vil har makt

- Hva sier det om MDG at de har gått med på E18-utvidelsen?

- Det forteller om et lite parti i koalisjon som vil ha makt. Samtidig er dette en seier for partiet som samarbeidspartner, sier Aarebrot.

Han sier han er overrasket over innføringen av bompenger for elbiler.

- Partene er enige om at det er mye de er uenige om. Hvordan forstår du det?

- Staten må inn å gi kommunene økonomisk ryggrad for å få på plass de helhetlige trafikkløsningene. Staten må rett og slett ta mer av kostnaden i Oslo og Akershus. Høyre i Asker og Bærum står nå fritt til å ta kontakt med samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen (Frp), sier Aarebrot.

- Det er jeg sikker på at de kommer til å gjøre.

Les også: - MDG-Lan sier ja til ny E18

(Artikkelen fortsetter under)

Les også: Forsker: – Bompenger vil ikke påvirke varetransport

Avtalen skal styrker kollektivtilbudet og satser på bærekraftige løsninger for regionen, og legger til rette for god by- og stedsutvikling.

Økte priser

I 2017 vil bompengesatsene øke. Det vil koste 58 kroner å passere for dieselbiler og 48 kroner for bensinbiler. Rabatten vil fortsatt være ti prosent for dem som bruker brikke.

Det vil også bli bomavgift for elbiler i rushtiden fra 2018. Denne vil være på 20 kroner. Fra 2020 vil elbiler måtte betale hele døgnet.

Prisene på kollektivbilletter vil også øke mer enn vanlig prisvekst.