RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss

Oslos hippeste butikk

Foto: Camilla Flaatten (Side2)
Sist oppdatert:
Svenskene har inntatt hovedstaden for fullt - torsdag kveld åpnet Weekday og Monki midt i sentrum. Se bilder!

KARL JOHAN (SIDE2): Bloggerne er fra seg av begeistring over de to enorme butikkene som bugner av rimelige, trendy klær. Svenske Monki og Weekday har endelig posisjonert seg - og det midt i enorme lokaler i hovedstadens handlegate Karl Johan.

Om man ikke er så opptatt av hipster-stilen, så er et besøk bare for å myse på det lekre interiøret et must. Temaet er vidt forskjellig i de to butikkene som er linket sammen i annen etasje.

Hos Monki er det en eventyrlig undervannsverden og monstre (kalt Monki) som er hovedtema, mens det hos Weekday er en litt mer dyster inspirasjon som ligger til grunn. En stor eksplosjon er baktanken - med industrielle, skinnende overflater, spisse kanter, metall, og klær liggende og hengende overalt.

Se bilder nederst i saken!

- Tenker helhetlig
En av landets ledende interiørbloggere, Dagny Thurmann-Moe (30), som står bak Scandinavian Chic hadde funnet veien til butikkåpningen. Hun legger ikke skjul på at hun synes de to svenske butikkene er et friskt pust i Oslo.

- Monki er nyskapende, og tenker ekstremt helhetlig i sitt konsept. De viser fram klærne på en helt unik måte, og har gjort mye spennende med interiøret med tanke på det. De har også et eget team som står for kun interiørbiten. Det sier litt om hvor mye de satser, sier Dagny Thurmann-Moe til Side2.

Hun stor pasjon og øye for interiør, har blogget om temaet i flere år, og Dagny legger ikke skjul på at hun imponeres av nytenkningen til de svenske interiørdesignerne.

- De har tatt det helt ut, det er mye å se på og for meg blir dette som en godtebutikk. Skikkelig eyecandy! sier Dagny.

Monki-butikken er full av farger - her er tanken at et stort monster dupper i overflaten. Store karuseller med klær, sko og tilbehør hengende ned fra tau minner om barndommens fiskedam. Lysekroner som skal forestille maneter. Taket laget av glass gir en stor romfølelse. Mystisk, lekent og designfresht på 450 kvadratmeter.

Heaven for hipstere
Weekday er hipsterbutikk nummer én, og landets ledende motebloggerne fant veien til åpningen.

Rati Goli (22) og Rikke Kalsveen (22) står bak motebloggen Cherrychapstick, og Maria Nguyen (20) moteblogger på Vanillascented. De er alle enige om at butikkene er herlige tilskudd til brukervennlig og rimelige mote for alle.

- Butikkene er kjempefine, lyse og åpne, og veldig overskikkelig. Et helt annet tema og annen følelse enn den Monki-butikken som ligger i Bogstadveien, sier Rati Goli til Side2.

Det er også en av greiene med Monki - de kjører tre ulike konsepter i de forskjellige butikkene, og er alltid klare for noe nytt.

- Jeg liker klærne veldig godt, de har enkle og kule snitt, samtidig som det er spesielt. Monki har mye fint innen basis, men skiller seg allikevel fra H&M og Gina Tricot, sier Rikke Kalsveen.

God miks
Mens Monki er feminint, lyst og lett, skilter Weekday med en deilige miks av rimelige retro, vintage og de svenske billigjeansene - hippe Cheap Monday og deres eget merke MTWTFSS.

I tillegg har motekonseptet skandinaviske designere som lager kolleksjoner for dem, og selger design til svært overkommelige priser. Danske Stine Goya og Peter Jensen er for øyeblikket blant dem.

Filosofien bak klærne er edgy svensk mikset med japansk street. Monki er for jenter, Weekday for begge. Gutta skal være litt mer feminine, mens jentene skal dresse ned i boyfriend-stil. Chic street.

3288

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere